Toscana - Siena

Kunstnerne i Siena

Tekst

 

* Kunstnerne i Siena

 

* Beccafumi

* Duccio di Buoninsegna

* Lorenzetti, Ambrogio

* Lorenzetti, Pietro

* Martini, Simone.

* Peruzzi, Baldassare

* Pinturicchio

* Quercia, Jacopo della

* Sodoma, Il

* Taddeo di Bartolo 

Francesco di Giorgio Martini (1439-1502)

 

Italiensk arkitekt, ingeniør, billedhugger og maler, født i Siena, men også virksom i bla. Milano, Urbino og Napoli. Han regnes for en af de ”store” i kunsthistorien, ikke kun som en sienesisk arvtager til Jacopo della Quercia, men en universalbegavelse på linje med Leon Battista Alberti.

(L.B. Alberti er nærmere omtalt i rejsenoterne ”Firenze er alt”).

 

Francesco begyndte sin karriere som maler og billedhugger påvirket af fødebyen Sienas forfinede kunst tilsat florentinske islæt (fx ”Bebudelsen” (1470) Pinacoteca Nazionale i Siena) med dets sarte kolorit, langstrakte figurer og fantasifulde perspektiv. Et relief som ”hudflettelsen” (1480, Galleria Nazionale Perugia) viser en skitseagtig modellering, der minder om Donatellos alderdomsstil. Hans første dokumenterede selvstændige billede er fra 1472 ”Marias kroning” til klostret i Monteolivio Maggiore (nu Pinacoteca i Siena). De vigtigste skulpturelle arbejder er tillagt ham udelukkende af stilkritiske grunde, flere af dem var tidligere tillagt Leonarda da Vinci. Hans sidste arbejde som skulptør er to bronzeengle til hovedalteret i Sienas domkirke.

Skulpturen og billedet blev dog med tiden undertrykt af de arkitektoniske opgaver. Francesco blev sin tids fornemmeste fæstningsbygger (mere end 100 i alt).  Det er den nye artilleriteknik, som gør fæstningsbyggeri aktuelt. Han flytter forsvaret uden for murene ved at udbygge murene med kasematlignende bastioner, cappanata. Hans begyndte som arkitekt da han i 1477 blev kaldt til Urbino for at færdiggøre Palazzo Ducale for hertug Federigo da Montefeltro. Her arbejdede han som som maler, skulptør, arkitekt og fæstningsbygger indtil 1482. Omkring 1480 udgav han efter Vitruvius (De architectura trykt udgave 1486) og Albertis (De re aedificatoria) eksempel en arkitekturtraktat  ”Trattato dell’architettura civile e militare”, der i 1485 blev fulgt op af et tillæg ”Monumenti Antichi”.

Francesco di Giorgio Martini:

Fæstningen i Mondavio, forsamboe

Marche

 

Fragment fra

”Trattato dell’architettura civile e militare”

Biblioteca medicea laurenziana

Firenze

 

(Vitruvius. Romersk arkitekt og ingeniør fra det 1. årh. f.Kr. Kendt for sit 10 binds arkitekturtraktat ”De Arcitectura  Libri Decem”, der er det eneste bevarede værk om antikkens bygningskunst. Dette værk øvede stor indflydelse på renæssancens arkitekter og arkitekturteorier.)

 

Den første version af arkitekturtraktaten handler hovedsageligt om ingeniørværker, maskiner og skematiske forslag til byggeri. Først i ”Monumenti antichi” er der studier af faktiske romerske bygninger fx Konstantinbuen og Konstantins basilica. Francesco di Giorgio fandt at antikundersøgelserne var presserende nødvendige på grund af ødelæggelserne (kalkbrænding). Jo  mere paver og andre interesserede sig for arkitektur og iværksatte nyt byggeri, jo mere accellerede også genbruget og nedrivningen af fortidens bygninger. Hans skitsebog ”Taccuino dei viaggi" med tegninger af relieffer og arkitekturelementer (ruiner) er i høj grad blevet studeret og brugt af fx Gentile di Fabriano, Pisanello og Jacopo Bellini.

Han var i modsætning til Alberti prak­tikeren og hans traktat er et kompendium for det praktiske byggeri. Hans metode er at fast­sætte det ønske mål, og derefter give den simple løsning. Planerne karakteriseres af enkle geometriske hovedfigurer med rige muligheder for rummenes størrelse og form.

En fortsættelse af Francescos di Giorgios teoretiske arkitekturarbejde sker hos Sebastiano Serlio (1475-1554), der fra 1537 udgiver en serie arbejder byggende på Vitruvius, men fortsætter hvor Alberti og Francesco slap. Serlio er elev af Peruzzi, Sansovino og Sanmicheli.

(Sansovino er omtalt i rejsenoterne ”Venezia – trods alt” og Sanmicheli (1484-1559) er omtalt i rejsenoterne ”Verona – er mere en Romeo og Julie”).

Først med Serlios arkitekturtraktat blev en endelig lovmæssighed slået fast. Fra behovet for et indtryk af regularitet, som det ses i antikken, til behovet for en bevidsthed om, at denne regularitetvar gennemgående for bygningen som helhed.

I 1497 bliver Francesco di Giorgio domkirke- og aquaduktmester i Siena.  

 

S. Maria delle Grazie al Calcinaio

Cortona

 

S. Giovanni Battista

Museo dell'Opera

Værker i Cortona

* Madonna del Calcinajo. (1485-1513).

Et kirkeanlæg i harmonisk og elegant renæssance. Kirken ligger lidt nede for Cortona 2,5 km ud af vejen til højre for Porta S. Agostino.

 

Værker i Siena

Duomo:

* ”To stk bronzeengle på hovedalteret” (1437-39).

Det er græske gudinder tolket af et sienesisk temperament.

 

Museo dell Opera - sal 8, Sala del Crocifisso

* ”S. Giovanni Battista” (1464). Træskulptur.

 

Pinacoteca:

Sala 14 og 15.

* ”Vergine Annunziata”. Skulptur

* ”Annunciazione”

* ”Nativita con Ss. Bernardino e Tomasso d’Aguino” (1475).

Et af de store ”ruinbilleder”. Scenen foregår ved en kombination af et krakeleret rødt, spinkelt proportioneret rundtempel og en arkitektonisk klippeformation med en rundbuet ”vinduesåbning” og med et tilbygget hyttetag.

Sala 19

* ”Marias Himmelkroning” (1472).

Billedet bryder med den traditionelle behandling af motivet, det symbolske er erstattet af en dramatisk fremstilling, hvor det ”himmelske” er ført helt ned på jorden, hvor Gud svæver i en kuppelformet åbning i himlen med tøjet i en hvirvlende bevægelse.

 

* S. Niccolò al Carmine

Indgangen til sakristiet, udført 1512 efter hans tegninger.

 

"Marias Himmelkroning"

Pinacoteca - Siena

 

”Adorazione dei Pastori”

S. Domenico

S. Agostino - 2. kapel th. for hovedalteret

2 store monocromatiske fresker

* ”Nativita di Maria”

* ”Nativita di Gesù”

 

S. Domenico - Højre sidevæg over trappen til underkirken

* ”Adorazione dei Pastori” (1490/95).

Dette billede er en senere version af samme motiv som kan ses i Pinacoteca. Her består arkitekturen af en ruineret triumfbue, der fremstår som stiliseret, forenklet og en ikke monumentaliseret Konstantins triumfbue.

 

* S. Sebastiano in Valle Piatta

På Piazzetta ligger denne store renæssancekirke, sæde for Contrade alle Selva. Den er tegnet af Francesco di Giorgio inden han døde, men opført af Girolamo Ponzi.

 

S. Francesco

Kirken blev påbegyndt i gotisk stil men modificeret af Francesco di Giorgio i 1475 til dens nuværende udseende.

 

"Madonna col Bambino e un Angelo" (1472/74)

Piancoteca - Siena

 

Archivo di Stato, Raccolta delle tavolette di Biccherna.

Åbent mandag og lørdag 9-13. Her findes billeder af bla. Ambrogio Lorenzetti, Taddeo di Bartolo, Francesco di Giorgio og Beccafumi.

 

Biblioteca Nazionale degli Intronati

Via della Sapienza 5; åbent mandag og torsdag 9-19 og lørdag 9-14. Dette bibliotek indeholder bøger, papirer og breve fra 1400-tallets Siena, blandt andet kan man finde 4 breve fra S. Caterina. Men i denne sammenhæng ”Quaderna di Francesco di Giorgio” med tegninger af arkitektur og militære maskiner.

 

* Ai Convento dell’Osservanza.

Kirken er opført 1474-1490.

 

Værker i Urbino

* Palazzo Ducale (Hertugpaladset)

Opført for grev Federico Montefeltro. Dele som vestfacaden, de to tårne, Cortile d’Onore kan tilskrives arkitekten Luciano Laurana. Han forlod arbejdet i 1472 og det blev videreført af Francesco di Giorgio, der udarbejdede en mere grandios plan for nordfacaden, loggiaen til Pasquinogården, de Hængende Haver (med vandafledning for regnvand) og staldbygningen (i to etager med vindeltrappe, der var ca  300 heste).

 

Værker i Venezia

S. Maria del Carmine.

* ”Pietà”

 

 

14. januar 2010 / ot

Palazzo Ducale

Urbino