Firenze
Noter om kunstnerne
De 17 kunstnere ordnet kronologisk efter deres fødselsår
* Ghiberti * Masaccio
|
Andrea Verrocchio (1435-1488)
Andrea del Verrochio stod i lære som guldsmed og dette prægede hans kunst, der er meget dekorativ. I sine dekorative former anvender han gerne antikke motiver som, delfiner, medusahoveder, arkantusranker, hjælme og brynjer. Han er quattrocentos største begavelse. Efter Donatellos død bliver den trediveårige Verrocchio huset Medicis hovedskulptør og kommer dermed til at indtage en central plads i Firenzes kunstliv. I hans værksted (bottega) er der mange lærlinge og medhjælpere, der udfører en stor produktion, men Verrocchios egne arbejder er ikke mange. Hans største og vigtigste arbejde er rytterstatuen i støbt bronze af condottieren Colleone. Dette pragtfulde værk, der af mange regnes for den bedste rytterstatue i verden blev udført for republikken Venezia i 1481-88. Det er et idealbillede af kondottierevæsenet.
Hans mest berømte lærling blev Leonardo da Vinci, der arbejde for ham i mange år. Perugino arbejdede som svend i værkstedet, og i denne periode malede han sine værker i S. Maria Maddalena dei Pazzi og Cenacolo Foligno.
Værker i Firenze:
S. Lorenzo
* Mindepladen for Cosimo den Ældre. Denne ligger i gulvet i midten af korsarmene sidder mindepladen udført i marmor, porfyr, pietra og messing med indskriften "Pater Patria". * I CAPELLA VECCHIA. Dobbeltgravmælet fra 1469-1472 for Cosimo's sønner Piero den Gigtsvage (død i 1469) og Giovanni (død 1463). * Vievandskarret i det venstre rum i Capella Vecchia bag Donatellos bronchedøre. Dette kar består af tre dele til hvert sit formål, og hver del udført i forskellige marmorsorter. På den midterste del findes Medici-våbenskjoldet. |
Ukndt kunstner: "Ritratto di Andrea Verrocchio" |
Verrocchio: "David" Museo Nazionale del Bargello |
Museo Nazionale del Bargello * Davidstatue fra 1465. Dette er Verrocchios første dokumenteret arbejde udført til en fontæne i Medicivillaen Carreggi. Navnet David passer ikke til figuren. Drengen er en ung overnervøs aristokrat med spinkle og spæde lemmer. Der er intet af hyrdedrengen, ej heller noget af den vordende sanger eller konge. Der er intet af den begejstrede troende, der følte sig sm et redskab i Jehovas hånd. Han er klædt på til teaterkamp, med et legetøjssværd, der aldrig har tilhørt Goliat og aldrig har hugget kæmpens hoved af. Udtrykket i hans ansigt synes at sige: Lad der komme en kæmpe mere, så jeg også kan skære hans hoved af - når mine tjenere har slået ham ihjel. Bemærk smilet i øjnene og på læberne, et overlegent, indholdsløst smil, som måske er arvet af Leonardo, da han malede Mona Lisa. Denne skuptur skal sammenlignes med den tilsvarende af Donatello. * Marmorbuste af en "Dame med blomster" 1475-1480. Ifølge traditionen forestiller dette måske Lucrezia Donati, der var Lorenzo il Magnifico's elskerinde.
Palazzo Vecchio * En "putto der holder en delfin" står i paladsets gård midt i springvandet. Den er egentlig udført til Villa Carreggi.
Or San Michele * Skulptur "Kristus og Thomas". Thomas løfter hånden for at se Kristus sår, men begge er unge mennesker med smukt hår og flotte klæder. Et udstyrsstykke, hvor Verrocchio viser, at han ikke har meget forståelse for emnets alvor.
Galleria degli Uffizi * Maleriet "Jesu dåb" 1470-1472. Dette er udarbejdet i samarbejde med Leonardo da Vinci, der har malet den forreste af de knælende engle og landskabet i baggrunden.
4. september 2009 / ot
|
|
Verrocchio: "Kvinde med blomst" |
Verrocchio: "Colleoni" |
Verrocchio: "Jesus dåb" |