Byer i Nordvestitalien

Mantova

Tekst

 

* Spise- og drikkesteder

* Noter til historien

* Kunst og kunstnerne

 

* Tur1 - Centrum

* Tur3 - Vestbyen

* Tur4 - En én-dagstur

* Tur5 - Sabbioneta

 

Tur 2

Fra Piazza Mantegna til Palazzo Te og tilbage igen.

 

En spadseretur på mellem 3,0 og 5,0 kilometer afhængigt af om man vælger den korte eller lange rute tilbage fra Palazzo Te.

Fra Piazza Mantegna går man til Piazza Marconi, hvor der holdes til venstre ad Via Roma, der følges frem til Piazza Martiri di Belfiori. Fra pladsen følger man Via Giovanni Chiassi til første stop.

 

S. Maurizio

Kirken belv påbegyndt i 1609 efter tegninger af Anton Maria Viani, og den blev indviet i 1616. Facaden blev ført opført i 1731. I Napoleonstiden blev den brugt som militærkirke og fik tilføjet navnet S. Napoleon. I 1808 blev al udsmykning af militærkarakter fra Mantovas kirker samlet i S. Mauritzio.

Indenfor:

2. kapel i højre side:

* Ludovico Carracci: ”Annunziazione” (1616)

3. kapel i højre side:

* Ludovico Carracci: ”Martirio di S. Margherita” (1616)

2. kapel på venstre side:

* Hele udsmykningen fra begyndelsen af 1600-tallet er udført af Carraccis efterfølger Lorenzo Garbieri.

1.  Kapel på venstre side:

* På den højre væg kan man se Gravmonumentet for Giovanni delle Bande Nera, den berømte florentinske ”condottiere”, som døde 1526 i Mantova af de sår han fik i slaget ved Govèrnolo. Kroppen blev flyttet til Firenze i 1680.

 

S. Maurizio

 

S. Barnaba

 

Ude af kirken skal man fortsætte ad Via Giovanni Chiassi til (fjerde vej på højre hånd) Via Carlo Poma.

Undervejs skal man bemærke

* Nr. 24: ”College of pharmacist” fra 1754.

* Nr. 42: Palazzo Cantoni Marca fra 1400-tallet

* Nr. 59: En smuk døråbning fra begyndelsen af 1500-tallet

* Nr. 61: Palazzo Ballati med en meget smuk stuk dekoreret facade fra slutningen af 1600-tallet.

 

På Piazzetta Giuseppe Bazzani holdes der til venstre af Via Carlo Poma

 

S. Barnaba

Bygget i perioden 1716-1736 efter tegninger af Doricilio Moscatelli Battaglia. Det er en af de største kirker i byen. Facaden er fra 1737 og tegnet af Antonio Bibiena. Kirkerummet er præget af de store dimensioner, stukdekorationer og et rigt udstyret hovedalter. I presbiterio skulle der hænge et ”S. Sebastiano” udført af Benedetto Pagni i 1500-tallet.

 

I Via Carlo Poma

* Nr 18: Casa di Giulio Romana. Her boede den store hofmaler og han tegnede selv (1538-1544) facadedekorationerne, der er inspireret af manierismen og klassisismen, hvilket var typisk for kunstneren i hans sidste år.

* Nr 22: Palazzo di Giustizia. Dette er oprindeligt et gammelt Gonzaga palads opført fra 1620 efter planer af Giulio Romano.

 

Fra Via Carlo Poma tilhøjre ad Via Acerbi.

* Nr 47: La casa di Andrea Mantegna (åbent tirsdag til søndag 10 – 12.30 og 15-18)

Huset er tegnet af Mantegna i 1476 på en grund købt af hertug Lodovico. Kunstneren boede her i perioden 1494-1501. Bygningen følger et præcist geometrisk skema: En kubisk struktur med en cylindrisk gård i midten af komplekset. I dag bruges bygningen til udstillinger huser nogle kontorer for kommunens kulturelle departement.

 

Casa Mantegna

Palazzo S. Sebastiano

S. Sebastiano (*)

Opført i 1460 til Ludovico II efter L. B. Albertis tegninger. I dag er denne imponerende bygning omdannet til et monument dedikeret til de døde patrioter fra 2. Verdenskrig og i krypten findes navnene på de mantovianere der døde i 1. Verdenskrig.  

Kirken er formet som et græsk kors og er en slags prototype på renæssancekirker med denne form. Kirkerummet er opført over en krypt af samme størrelse og form. Facaden har fem døre (som arkader), tre til krypten og to for enden af trapper ind til kirken. Mellem trapper og døre er der tre store vinduer. På vej ind i kirken dannes der således en smuk loggia/vestibule.

I kirkerummet th for alteret er et mindesmærke for martyrerne fra ”Belfiore”. De 11 patrioter blev henrettet af østrigerne i perioden 1851-1855 (Tre er fra Mantova Don Giov. Grioli, Don Erico Tazzoli og Carlo Poma). Tv for alteret mindesmærket for de partisaner der faldt i befrielseskrigen. 

 

Ude af S. Sebastiano fortsættes der ud ad Via Acerbi og ved Largo XXIV Maggio ligger, så

Palazzo San Sebastiano

Paladset er bygget af Francesco II Gonzaga i forbindelse med opførelsen af Palazzo Te. Paladset er nyrestaureret og rummer i dag Museo della Città (Åbent mandag-søndag 9-18), der absolut er et besøg værd, selv om udstillingen ikke er stor.

 

Fra Palazzo San Sebastiano og Largo XXIV Maggio, krydser man Viale Risorgimento og Viale Isonzo og videre ad Viale Te (Navnet Te er sammentrækning af stedets navn i middelalderen ”Tejetus” (hytter) eller ”Tiglieto” (lindetræer).

 

S. Sebastiano

Palazzo Te

have set fra Loggia di Davide

Palazzo del Te (**)

Gonzaga-familien overtog dette område uden for byen i slutningen af 1400-tallet til deres opdræt af heste. Federico II (Isabella d’Este’s søn) besluttede omkring 1525 at bygge en overdådig villa på stedet, så den kunne anvendes til fester og ikke mindst til logi for hans elskerinde Isabella Boschetti (han blev gift i 1531 med Margherita Paleologa af Monferrato).

Giulio Romano fik tildelt byggeopgaven i skarp konkurrence med en anden Rafael-elev Baldassare Castiglione. Bygningen blev påbegyndt i 1525 og store dele blev taget i brug allerede 1526, men den endelige færdiggørelse med udsmykning af alle rum skete først i 1535.

Palazzo Te er stærkt inspireret af det romerske villabyggeri, og den regnes for en af de skønneste af 1500-tallets villaer. Bygningen er interessant af mindst to grunde: Et vidnesbyrd om Gonzaga-hoffets storslåethed og som et unik værk af en enkelt kunstner, der helt konsekvent har fået lov til at følge sine idéer (han har ikke været alene, men elever og hjælpere har helt underkastet sig hans idéer).

Villaen er en lav to etager bygning formet som et kvadrat med central gård. Stueetagen rummer en række store værelser rigt udsmykket med freskomaleri med meget forskellige motiver, og øverste etage var beregnet til beboelse for blandt andet personalet. Bag den ene side i kvadratet (øst) er der anlagt en stor have opdelt af to fiskedamme, flankeret af mur, staldbygning og afsluttet med en exedra. Herude ved kanten af haveanlægget ligger til venstre Casino della Grotta (15). Hele bygningsmodellen kendes fra Palazzo Farnese i Rom (udført af Sangallo d.y.).

 

Villaen nordlige facade (den vender ind mod byen) har en indgang med tre arkader, der fører ind til en loggia. Villaens hovedindgang den vestlige har en arkade, hvor igennem man kommer ind i en vestibule med rustikke søjler. Fra vestibulen er der et flot ”kik” over den indre gård, gennem den østlige loggia og ud gennem haven til det afsluttende exedra.
 

 

Palazzo Te

have set fra Loggia di Davide

 

Palazzo Te kan besøges alle dage (undtagen mandag) i tidsrummene 09.00-12.30 og 14.00-16.00. Indgangen har de seneste år været villaen hovedindgang i vestfløjen ud mod Viale Te.

Her er det ikke muligt at give en komplet guide til herlighederne, men i kort form give en beskrivelse af villaens værelser, i en rækkefølge som man møder dem, når man kommer ind af hovedindgangen i vest og derefter bevæger sig venstre om i bygningen. De forskellige lokaliteter er markeret med et tal, der henviser til oversigtskortet, hvor (I) er Ingresso, (II) Cortile d’Onore (III) Pescheria (fiskedamme) og (IV) Giardino dell’Esedra, (V) Exedra og (VI) Orangerie

 

Appartamento delle Metamorfosi, der omfatter 3 værelser, der er udsmykket mellem 1527 og 1528.

* Camera di Ovidio (1)

Temaerne i udsmykningen tager udgangspunkt i Ovid’s ”Metamorfoser” og malet i pompeiansk stil. På den nordlige væg er interessant med sit billede af, hvordan villa’en så ud under byggeriet i 1527.

* Camera delle Imprese (2)

En smuk malet frise under det imponerende træloft. Herinde findes der meget Gonzaga-heraldik.

* Camera del Sole (3)

I slutningen af 1700-tallet blev væggene i rummet udsmykket med kopier af Giulio Romanos stukarbejder og relieffer, men tilpasset dette rum. Et spændende billede er ”The Chariot of the Sun” midt i loftet. 

 

Loggia delle Muse (4)

Den nordlige loggia, der forbinder ”Appartamento delle Metamorphosi” med ”Appartamento delle Psiche”, har sit navn fordi udsmykningen knytter sig til musik og poesi. Ved indgangen til Camera del Sole ser man ”Apollon med maske, pen og bog holdende en syvpibet fløjte”, og ved den anden indgang til ”Sala dei Cavalli” er der et billede af ”musen Urania, stående ved en kilde med hoveder af Virgil og Apollon”. 

 

 

Sala di Amore e Psciche

Polyphemus

Appartamento delle Psiche omfatter 4 værelser

* Sala dei Cavalli (5)

Gonzaga’erne Ludovico II og Federico I var stærk optaget af heste og hesteavl og vandt flere af datidens store væddeløb i forskellige italienske byer. Fire af de berømte heste Battaglia, Dario, Morel favorito og Glorioso er portrætteret i denne store sal, der blev brugt til optræden og reception. Billederne i rummet (hestene og Herkules billederne) er skabt mellem 1527-1528 af en række af Giulio Romanos elever, selv har han malet ”Hercules og Deianeira”. Rummet er tegnet af Giulio Romano og dets arkitektoniske fremtræden er stærk præget af ”Salone delle Prospettive” i Villa Farnesiana i Rom. Her er der malede korinthiske søjler og falske nicher med monokrome billeder. Billederne af hestene står inden for malede vinduer med bagvedliggende landskaber og over ”vinduerne” er der bronzeagtige billeder med Herkules i forskellige situationer.

* Sala di Amore e Psiche (6)

I dette rum har Giulio Romano skabt en helt overdådig udsmykning, der viser hans enestående sans for komposition. Udsmykningen er malet i 1530, da Kejser Karl V besøgte Mantova og spiste middag i Sala di Psiche.

Alt er udsmykket, loft og vægge er dækket med de mest fantastiske billeder opdelt i tre afsnit:

a) I træloftets kasetter omkrandset af akantusplanter

b) Psiche og Cupidos bryllup i to store banketbilleder på henholdsvis vest og nordvæggen.

c) Billeder fra myterne, taget fra Apuleius’ ”Metamorfeser”.  

Dette er et stort overlødighedshorn af billeder, der skildrer kvinder, mænd, kærlighed og myter med en saftig ironi. Det skal ses ”live” ikke engang foto, giver et dækkende indtryk.

Sala dei Cavalli

 

            

*  Camera dei Venti (7)

Billederne og stukdekorationerne blev udført mellem 1527 og 1528 af Giulio Romanos svende og hovedtemaet for motiverne er astrologi. I midten af loftet er der et forgyldt stuk-relief 

*  Camera delle Aquile (8)

Udsmykningen er udført mellem 1527 og 1528 af to stuk kunstnere og en maler (Agostino da Mozzanega) og rummet var soveværelse for Federico. I loftets centrum ses et otte-kantet billede ”Fall of Phaethon”. Hjørnerne i rummet er ændret til fire forgyldte muslingeskaller flankeret af heraldiske ørne (aquile). Mellem skallerne er der fire lunetter flankeret af ”harpies”, der skulle være ørnenes værste fjender. Lunetterne er opdelt i seks felter, hvor ”cupidoer” fremfører forskellige ritueller. Mellem Lunetterne og loftets centrale ottekant er der opsat fire stuk basrelieffer, hvor motiverne er ”Rape of Europa”, ”Rape of Proserpine”, ”Rape of Amphitrite” og ”Anymone saved by Neptune”. Under lunetterne er der så fire kampbilleder forestillende ”Grækerne mod Amazonerne”, ”Lapithae mod Kentauerne”, ”Nereids mod Tritoner og sømonstre”.

 

*  Loggia di Davide (9)

Den østlige og største loggia er sine imponerende søjlekonstruktion ud mod gårdens haver. Den blev udsmykket i perioden 1531 til 1534, men skulle have været færdig i november 1532, da Kejser Carlos V skulle på besøg. Billedmotiverne er alle taget fra fortællingerne om David: ”David e Bathsheba”, ”Bathsheba bader”, ”David og Goliat”, ”David og Uriah” og i tre små lunetter ”David kæmper mod en bjørn”, David kæmper mod en løve” og ”David spiller harpe”. I loftet er der stuk medaljoner med andre scener fra Davids liv. Statuerne i nicherne er af ukendt oprindelse fra sidste halvdel af 1600-tallet.

 

Loggia di Davide

 

·                Camera degli Stucchi (10)

Det hvælvede loft er delt op i 25 kasser der er smykket med scener inspireret af historien og mytologien. I lunetterne ved endevæggene ses ”Herkules” og ”Mars” omgivet af fem sejrsbilleder. Under loftet er der en dobbelt frise med romerkse soldater i parade, den blev opsat i 1433, da kejser Sigismund gjorde Gianfrancesco Gonzaga til marquis. Nogle mener, at der er tale om en hyldest parade for kejser Karl V i forbindelse med hans besøg i Mantova.

  

·                Camera dell’Imperatore eller Cesare (11)

Udsmykningen billeder og skulpturer er helliget de store navne fra historien. Det centrale ottekantede billede i loftet midte forstiller ”Cæsar der lader breve fra Pompeius brænde”. Dette billede er omgivet af seks rektangulære billeder med herskere som Cæsar, Philip af Makedonien, Alexander og Augustus (de to sidste kendes ikke). Såvel vestvæggen (ind mod gården) og de lange vægge er udsmykket med ”tondi” med kejserlige motiver, billedet ”Alexander med Homers bøger”, skulle være malet af Giulio Romano.  

 

·                Sala dei Giganti (12)

Dette er paladsets uden sammenligning mest enestående udsmykning, berømmet siden færdiggørelsen i 1534 og allerede beskrevet af kunsthistorikeren Giorgio Vasari i 1541, da han blev vist rundt af Giulio Romano. Dette er et værk af Giulio Romano, men man ved, at flere af hans ”svende” i perioder medvirkede. Rinaldo Mantovano arbejdede her fra 1. Marts 1531 til 31. Juli 1934 og mellem 5. Marts og 30. September 1532 malede Fermo da Caravaggio ”templet i midten af loftet”, i perioden april til juli 1534 malede han landskaber og klipper på øst- og sydvæggen.

 

 

 

Dette er et tredimensionalt billede ” Jove’s Victory over the Mad Presumption of the Giants”, hvor loft og vægge anvendes til at beskrive, hvordan Jupiter knuser giganterne, der ønskede at erobre Olympen.

I loftets (Olympen) centrum er Jupiters trone anbragt inde i et søjlebåret rundtempel (Rafaels Capella Chigi i S. Maria del Popolo eller Bramentes Tempietto ved S. Pietro in Montorio), og neden for er Jupiter selv i gang med kampen ved at udsende tordenkiler mod Giganterne bistået af Juno. I mylderet af Olympens beboere kan man genkende Venus, Mars, Neptun og Minerva med de 9 muser. Pan omfavner en nymfe, Apollon med sin harpe, Bacchus omgivet af satyrer og nymfer, Vulcan ser mod Herkules, der taler med Merkur. Alle er malet med frygt i øjne og bevægelse.

Neden under Olympen er så Giganterne midt i en verden der er et kaos af mennesker klemt af sammenstyrtede søjler, på flugt ind i huler, kastende sig i den frådende flod andre er døde og igen andre er sårede.

Et så gigantisk og ekstremt værk kan ikke engang Vasari give en fuldkommen beskrivelse af, det skal ses.

 

Appartamento del Giardino Secreto

 

Værelser i sydfløjen

Dette område er ikke altid åbent for en besøg, det er mindre rum oprindeligt brugt af paladsets tjenestefolk. Umiddelbart efter ”Sala dei Giganti” er der tre mindre rum, der blev dekoreret i perioden oktober 1533 til november 1534. Rummet mod gårdsiden

·                Camerino delle Grottesche (13)

Det lille rum med groteskerne. Her er der en smuk og elegant ottekantet loftudsmykning opdelt af malede søjler med løvehoveder i stuk.

·                Camere dell’ala meridionale (14)

 

Fra sydfløjen går man tilbage til den store ”Loggia di Davide”, går over broen mellem de to fiskedamme, krydser haveanlægget ned mod exedra for enden. Her skal der aflægges et besøg i en lejlighed.

 

·                Appartamento della Grotta (15) eller med det oprindelige navn Appartamento del Giardino Segreto.

Denne lejlighed blev indrettet i perioden 1531-1534 til meditationssted for Federico Gonzaga.

Vestibulens loft er fantastisk udsmykket. I den centrale ottekant ser man ”putti’er plukke druer og ofre dem til vilde dyr, og i de otte felter (trapezer) der omgiver den centrale del optræder andre vingede ”putti” med forskellige gøremål. Fra vestibule kommer man ind i et lille rektangulært kvadratisk rum.

Saletta di Attilio Regolo er udsmykket med billeder, der allegorisk fremstiller krig, fred, videnskab og kunst, omkring disse er der berømte mænd fra den antikke verden sammenkædet med gode dyder.

 

Saletta di Attilio Regolo

Palazzo Valenti

Fra Saletta di Attilio Regolo kommer man ud i en lille Loggia, der åbner sig mod haverne. Udsmykningen af loft og vægge er en blanding af stuk og billeder, motiverne kan opfattes som allegorier over en mands liv fra fødsel til død. I midten af loftet ses ”Memnons fødsel” (Memnon var søn af Tithonus og Aurora), og på midten af væggen den store fresko ”Bryllup for Peleus og Thetis”.

Fra Appartamento della Grotta tilbage mod Loggia di Davide, for at aflægge et besøg i boghandelen og baren inden turen fortsætter.

 

Den korte version for turen tilbage til Piazza Mantegna. Fra Palazzo Te går man tilbage mod S. Sebastiano. Hold til højre ad Viale Risorgimento, til venstre ad Via Vittorio da Feltre, der går over i Via Guerieri Gonzaga. Denne følges frem til Via Frattini, hvor man holder til venstre.

S. Giles en gammel med helt genopbygget i 1700-tallet.

Nr 9: La casa Andreasi 1400-tallet. (åbent tirsdag og fredag 10-12.30, torsdag 18-19). Huset rummer i dag ”Casa Beata Osanna Andreasi”. Osana var åndelig vejleder for Gonzaga-familien.

Nr 7: Palazzo Valenti 1600-tallet med et smukt gårdrum.

Nr 5: Et 1400-tals palads udsmykket med terracotta statuer

Nr 1: Palazzo dell’instituto Magistrale fra 1700-tallet.

 

Via Frattini følges over i Via XX Settembre

Torre di S. Domenico. Tårnet er hvad der overlevede af S. domenico, der blev nedrevet i slutningen af 1800-tallet. Det er et nydeligt gotisk bygningsværk fra 1400-tallet.

 

Videre ad Via Matteotti til Piazza Martiri di Belfiori, hvor der holdes til højre ad Via Roma, der fører til Piazza Marconi og Piazza Mantegna.

 

Torre di S. Domencio

 

S. Maria Gradaro

Omvej

Den lange version tilbage til Piazza Mantegna er mindre en 1½ km længere end den korte version. Denne tur begynder på samme måde fra Palazzo Te går man tilbage mod S. Sebastiano. Hold til højre ad Viale Risorgimento helt ud til Piazzale Cerese, hvor der fortsættes frem til pladsen med kirken S. Maria di Gradano.

 

S. Maria di Gradaro

Kirken er fra slutningen af 1200-tallet. Man begyndte at restaurere kirken i 1935, dette arbejde standsede i 1937 og blev først genoptaget i 1952.

Facaden er udsmykket med et stort rosetvindue over hovedindgangen, hvorover der er indskrevet årstallet 1295 og navnene på to håndværkere fra Verona.

Det indre er opdelt i hovedskib og to sideskibe adskilt af arkader.

Fra kirken går man ad Via Gradano tilbage til Corso Giuseppe Garibaldi, hvor der holdes til højre ind mod byen.

 

S. Caterina

Kirken blev grundlagt i 1329, men blev fuldstændigt restaureret i 1738.

 

Corso G. Garibaldi følges fortsat og man passerer på højre side Piazza dei Mille, hvor der på midten står et monument for Garibaldi, det er udført i 1887 af en Pietro Bordini. På pladsen kan man også se den tidligere kirke S. Paolo fra begyndelsen af 1400-tallet.  Lidt fremme møder man så på venstre side Via Frattini. Herfra følger man så den korte version tilbage mod centrum.

S. Caterina