Kunstnerne i Venezia  -

arkitekterne

Tekst

 

Andrea Palladio        

Palladio, Andrea  (1508-1580)

 

Andrea di Pietro (Palladio) er italiensk arkitekt født i Padova, men mest virksom i Vicenza og Venezia. På flere rejser til Rom studerer han den antikke arkitektur. Han regnes for en af højrenæssancens (manierismens) betydeligste arkitekter, hvis strengt klassicistiske stil kaldet "palladianisme" fik usædvanlig stor indflydelse på bygningskunsten udvikling i Vest- og Nordeuropa, specielt i England. Han var den sande efterfølger til den florentinske arkitekt, teoretiker og humanist Leon Battista Alberti.

 

Leon Battista Alberti (1404-1472), italiensk forfatter, arkitekt og kunstteoretiker, en af renæssancens mest fremtrædende og alsidige humanister. Han blev 1432 ansat i den pavelige administration i Rom. Her skrev han ”De Pictura/Della Pittura (1435-36) hvor han bl.a. for første gang formulerede lovene for centralperspektivet. Efterfølgende skrev han ”De Re Aedificatoria” (1443-52), renæssancens første arkitekturtraktat, der fik vidtrækkende betydning. Her sammenfattes tidens ideer om proportioner, søjleordner og byplanlægning, udformet med den romerske arkitekt Vitruvius' traktat som forbillede.

Alberti anvendte sine teorier i praksis ved at tegne og få opført en lille gruppe bygninger, der hører til hovedværkerne i europæisk arkitektur: Facaden på Palazzo Rucellai i Firenze (1450-60), facaden på Santa Maria Novella i Firenze (1456-70) og i Rimini forestod han ombygningen af kirken San Francesco til mausoleum for familien Malatesta (ca. 1450, ufuldendt), og i 1470 tegnede han kirken Sant'Andrea i Mantova, opført fra 1472.

 

Il Redentore

 

                                    

 

 

Palladios bygningsværker og teoretiske skrifter ”Quattro libri dell’Archiettura” (1570) skaffede ham en international status. Han hævdede at arkitekturen måtte regeres af logik og af visse universelle regler. Han arbejdede med symmetriske planløsninger i proportioner med ganske enkle talforhold, og med monumentale facader med en særlig søjle- og arkadestil med halvsøjler og pilastre der ofte går gennem flere etager (kolossalorden).

 

Værker i Venezia:

 

-   S. Giorgio Maggiore (1566)

-  Il Redentore (1576)

S. Francesco della Vigna (1562)

-  Le Zitelle

 

Værker i Vicenza:

 

-      La Basilica (1549-1580)

-   Loggia del Capitano (1571)

-   Palazzo Chiericato (1551)

-   Teatro Olimpico (1579)

-   Palazzo Thiene (1558)

-   Palazzo Porto- Barbaran (1570)

-   Palazzo Iseppo da Porto (1552)

-   Villa Rotonda (1550-54)

 

 

Palladio: "Villa Rotanda"

Vicenza

  Hvis du vil læse mere om enkelte af de venetianske kunstnere, så klik nedenfor  
 

Malerne:

> Bassano-familien

> Bellini, Jacopo

> Bellini, Gentile

> Bellini, Giovanni

> Canaletto

> Carpaccio, Vittore

> Cogneliano, Cima

> Fumiani, Antonio

> Giorgione

> Guardi, Francesco

> Longhi, Pietro

> Lotto,Lorenzo

> Mantegna, Andrea

> Palma, Il Giovane

> Palma, Il Vecchio

> Piazetta, Giov. Batt.

> Ricci, Sebastiano

> Tieopolo, Giov. Batt.

> Tintoretto, Jacopo

> Tiziano, Vicellio.

> Veronese, Paolo

> Vivarini - familien

 

Arkitekterne:

> Bregno-familie.

> Buon-familie

> Codussi, Mauro

> Lombardo-familie

> Longhena, Baldassarre

> Sanmicheli, Michele

> Sansovino, Jacopo

> Scamozzo, Vincenzo

 

Musikerne:

> Goldoni, Carlo

> Monteverdi, Claudio

> Vivaldi, Antonio