Kunstnerne i Venezia  -

malerne

Tekst

 

Tintoretto: "Autoritratto" (1546/48)

Philidalphia Museum of Art

 

Tintoretto, Jacopo

(1518-1594)

 

Egentlig hed han Jacopo Robusti, men da han var søn af en veneziansk farvemester fik han tilnavnet "den lille farver" eller "Tintoretto". Han var elev af Tiziano, hvis påvirkning især spores i farverne, mens tegning og komposition er præget af Michelangelo. Som en af manie­rismens betydeligste malere formidler han overgangen mellem renæssance og barok.

Tintorettos vældige produktion afspejler en dybt religiøs personlighed. Den dramatiske fortolkning af de bibelske scener ytrer sig i en voldsom udnyttelse af bevægelsesmotivet og i ofte helt oversanselige og magiske lysvirkninger. En ulmende glød i farven, ofte domineret af mørke toner, karakteriserer mange af hans store kompositioner.

Allerede i 1539 markerede han sig som selvstændig kunstner, og hans første periode strækker sig frem til 1548 er præget af mytologiske billeder med en stærk intensivitet, og dybt præget af Tiziano og højrenæssancen.

Med billedet "Markusunderet" 1548 sker hans gennembrud og hans egen stil dannes med "Tizianos farver og Michelangelos form". I sine billeder regnes Tintoretto for at være manierist, men han bryder traditionen og lader figurerne fylde det hele og overlader intet plads til en rolig billedfelt. Han var ikke kun en religiøs udsmykningsmester, men også en af de betydeligste portrætmalere på sin tid. I sine portrætter giver han følsomme psykologiske karakteristika af de portrætterede personer.

 

Tintoretto: "Autoritratto" (1589)

Louvre, Paris

 

Tintorettos hus ligger på Fondamenta dei Mori, Cannareggio 5598

Værker i Venezia:

 

I forbindelse med 400-året for Tintorettos død i 1994 udgav Comune di Venezia et kort over de steder, hvor man kan finde Tintorettos værker. Kort angiver 30 kirker, museér og institutioner spredt over hele Venezia. Kortet ses til venstre for teksten,for de besøgende der kunne tænke sig at se alle værkerne, skal der bruges mange dage for at nå Venezia rundt for at beundre denne kæmpemæssige produktion, på kortet er de 16 første steder angivet i sorte felter, om det er de vigtigste må den enkelte afgøre.

 

1)  S. Simone Grande

 

2)  S. Marcuola

-    "Ultima Cena“ 1547

 

3)  S. Maria dell'Orto

     (Madonna dell'Orto):

-   "S. Agnes' underværker" (1548)

på højre væg i apsis,

-   "Den yderste dag"

på venstre væg i apsis.

-   "Dansen om gulvkalven"

på højre væg i skibet

-   "Jomfru Marias præsentation i templet" (*)  (billede nedenfor th for tekst)

-   ”Apparazione la Croce a S. Pietro”  (billede på siden "Tur 7)

-   “Martirio Di S. Paolo” (billede på siden "Tur 7)

-   "S. Agnese che resuchita il figlio romane"

 

 

"S. Agnese che resuchita il figlio romane"

Madonna dell'Orto

 

4)  S. Maria Assunta (Gesuiti)

 

5)  S. Cassiano

-   "Crocifissione"

-   "Cristo risorto

-   "La Discisca di Cristo al Limbo" (billede på siden "Tur 4")

 

6)  S. Lazzaro dei Medicanti

 

7)  S. Giorgio Maggiore

-    "Den sidste nadver" 1593-1594 (billede på siden "Tur 6")

Et af Tintorettos sidste værker, og det regnes for et af de mest gribende af alle fremstillinger med dette motiv.

-    "Mannaregnen"

 

8)  Palazzo Ducale

Her arbejdede Tintoretto fra 1566 med udsmykning, men de fleste billeder gik til grunde ved brande i 1570'erne. Tilbage står dog nogle ganske imponerende værker. I 1588 udførte sit gigantiske billede "Paradiset", der fylder omkring 500 kvadratmeter, et kæmpebillede, hvor han sammenfatter "Paradiset" til en enhed ved at lægge koncentriske cirkler ind i billedrummet så han får skabt et perspektiv. I den øverste cirkel findes Jesus og Maria omgivet af profeter og apostle, dernæst følger evangelisterne, engleskarer, kirkefædre og martyrer og nederst står S. Georg og S. Christoffer. Gennem farverne blåt og rødbrundt siver et hvidt, magisk lys nedover arbejdet og giver det den afgørende karakter.

-   "Zaras erobring"

-   "Venus kroner Ariadne med stjerner"

-   "Paradiso"

-   "Il trionfo di Venezia come regina di 

      mari" (Sala di Senato)

-   3 billeder i Anticollegio

 

"Jomfru Marias præsentation i templet" (part)

Madonna dell'Orto

 

 

 

"Paradiso" (part)

Palazzo Ducale

"Ritratto del procuratore Jacopo Soranzo"

Galleria dell'Accademia

9)  Biblioteca Marciana

-   billeder i loftet

 

10)  S. Stefano

– Sakrestiet (tur 2)

-   “Ultima Cena” (billede på siden "Tur 2")

-   “Lavanda dei Piedi”

-   “Orazione nell’Orto”

-   "Resurrezzione"

     (billede på siden "Tur 2")

 

11)  S. Maria della Salute (I sakrestiet)

-   "Brylluppet i Kana" 1561

 

12)  Galleria dell'Accademia:

Her er der i alt 24 værker af Tintoretto. Blandt de vigtigste er en hel gruppe billeder, hvor motiverne er mirakler udført af Venezias skytshelgen S. Marco.

-   "S. Marco befrier en slave fra tortur"

-   "S. Marco redder en saracener"

-   "S. Marco's lig bortføres fra Alexandria"

      (billede th for tekst)

Endvidere

-   "Adam og Eva"

-   "Portræt af dogen Mocenigo"

-   "Ritratto del procuratore Jacopo

     Soranzo" (billede tv for tekst)

-   "Nedtagelsen af korset"

og mange, mange flere.

"S. Marco's lig bortføres fra Alexandria"

“Crocifissione”

S. Maria del Rosario (Ghiesa dei Gesuatri)

13)  S. Maria del Rosario (Chiesa dei Gesuati)

-   “Crocifissione” (billede tv for tekst)

 

14)  S. Trovaso

-   "L'ultima Cena" (billede på siden "Tur 3")

-    "Tentazione di S. Antonio" (1577)

 

15)  S. Rocco (tur 4)

Indre facade til venstre for dør

-   "L'annunciazione".

      (billede th for tekst)

Indre facade til højre for dør.

-   "S. Rocco modtages af paven".

Koret venstre væg.    

-   "S. Rocco helbreder syge dyr".

-   "S. Rocco i fængsel får besøg af engle".

Koret højre væg.

-   "S. Rocco i ørkenen".

-   "S. Rocco drager omsorg for de pestramte".

Højre sidevæg.

-   "S. Rocco tages til fange i slaget ved Montpellier".

-   "La probatica piscina".

 

16)  Scuola grande di S. Rocco

Dette var et af Venezia fornemmeste broderskaber, og Tintoretto var selv medlem.

Hans arbejde her, som til at begynde med indskrænkede sig til en bestilling på et par malerier, kom med tiden til at blive hans livsværk - da han fik til opgave at udsmykke tre sale med billeder. Da alle disse billeder i dag står urørte udgør de det fornemmeste Tintoretto museum som findes, men samtidig er det et af de vigtigste monumenter i den italienske kunsts historie.

Scuola'en og Tintorettos billeder er nærmere omtalt på siden Scuola grande San Rocco.

"L'annunciazione"

S. Rocco

 

17)  S. Felice (Cannaregio)

-   "S. Demetrio"

-   "Ritratto di Zuan Pietro Ghisi"

 

18)  S. Marziale: (Cannaregio)

-   "S. Marziale in gloria tra S. Pietro e S. Paolo"

 

19)  Ca'Doro

-   "Ritratto di Nicolò Priuli"

 

20)  S. Maria Mater Domini (S. Polo)

-    "L'invenzione della Croce"

 

21)  S. Silvestro: (S. Polo)

-   "Il battesimo di Cristo"

 

22)  S. Polo

-   "L'ultima Cena"

-   "L'assunzione della Vergine"

"L'ultima Cena"

S. Polo

"Gli evangelisti Luca e Matteo"

S. Maria del Giglio

 

 

23)  S. Giuseppe di Castello

-  "L'angelo Michele abatte Lucifer alla presenca di Michele

     Bon"

 

24)  S. Zaccaria (Castello)

-   "Natività della S. Giovanni" (billede på siden "Tur 6")

 

25)  S. Apollonia

        (Museo Diocesano d'Arte Sacra)

-    "Cristo benedicente fra S. Marco e S. Giallo"

 

26)  Museo Correr

-   "Santa Giustina con tre Camerlenghi e tre segretari"

 

27)  S. Moise:

-   "La lavanda dei piedi"

 

28)  Ateneo Veneto

-   "L'apparizione della Vergine a S. Girolamo

-   "S. Giovanni Evangelista"

-   "S. Marco"

 

29)  S. Maria del Giglio (S. Marco)

-    "Gli evangelisti Luca e Matteo"

      (billede th for tekst)

-    "Gli evangelisti Marco e Giovanni"

      (billede på siden "Tur 2")

 

30)  Chiesa dei Carmini

-   "La presentazione di Gesú al tempio"

S. Maria Egiziaca

Scuola S. Rocco, Sala Terrena

 

 

 

På de sidste 5 numre kan man se billeder af Tintorettos søn Domenico Tintoretto (1560-1635), der efter faderens død overtog hans værksted.

 

31)  S. Fosca

32)  S. Francesco della Vigna

33)  Museo Storico navale

34)  Scuola grande di S. Giovanni Evangelista

35)  Redentore

-   "L'ascezione di Cristo" (1588)

-   "Flagellazione di Cristo" (1588)

 

 

 

 

 

 

  Hvis du vil læse mere om enkelte af de venetianske kunstnere, så klik nedenfor  
 

Malerne:

> Bassano-familien

> Bellini, Jacopo

> Bellini, Gentile

> Bellini, Giovanni

> Canaletto

> Carpaccio, Vittore

> Cogneliano, Cima

> Fumiani, Antonio

> Giorgione

> Guardi, Francesco

> Longhi, Pietro

> Lotto,Lorenzo

> Mantegna, Andrea

> Palma, Il Giovane

> Palma, Il Vecchio

> Piazetta, Giov. Batt.

> Ricci, Sebastiano

> Tieopolo, Giov. Batt.

> Tiziano, Vicellio.

> Veronese, Paolo

> Vivarini - familien

 

 

Arkitekterne:

> Bregno-familie.

> Buon-familie

> Codussi, Mauro

> Lombardo-familie

> Longhena, Baldassarre

> Palladio, Andrea

> Sanmicheli, Michele

> Sansovino, Jacopo

> Scamozzi, Vincenzo

 

Musikerne:

> Goldoni, Carlo

> Monteverdi, Claudio

> Vivaldi, Antonio