Firenze - de religiøse billeder

Jesusbarnet

Tekst

 

De øvrige religiøse temaer

 

-   Paradistabet

-   David

-   Judith og Holefernes

-   Mariabilleder

-   Johannes Døberen

-   Lidelse og opstandelse

-   Dommedag

 

Jesusbarnet

 

a. Bebudelsen

Evangeliernes mytiske beretning om Jesu fødsel begynder med bebudelsen, et af de allermest populære motiver i middel­alderens og renæssancens kirkekunst.

I Lukasevangeliet 1, 26-38 fortælles om, hvordan Gud sender ærkeenglen Gabriel til byen Nazareth for at meddele jomfru Maria, at hun skal undfange og føde sønnen Jesus, som skal kaldes Guds søn. Maria reagerer umiddelbart med forfærdelse og forundring. Hun "har endnu ikke været sammen med en mand". I Matt. 1, 22-23 bliver sagen forklaret som en opfyldelse af ordene i profeten Esajas 7, 14: "Se, den unge kvinde skal blive med barn og føde en søn, og hun skal give ham navnet Immanuel (Gud med os)". Ved bebudelsen fremstilles Maria ofte siddende ved en pult. Hun ser på en opslået bog, da englen Gabriel træder ind. i følge apokryffen studerede Maria Loven og Davids salmer, eller også har hun slået op i det gamle testamente med en finger på Esajas 7, 14. Gabriel holder i hånden en stor kugle, et kors eller en liljestængel.

 

Troen på mennesket Jesus som Guds søn fandt et billedligt udtryk i forestillingen om, at han havde Helligånden til fader og Maria til moder.

 

Bebudelsesmotivet findes blandt mange hos:

* Martini: Maleri fra 1333. (Ufizzi, sal nr.7)

Simone Martini (1283-1344) sienesisk kunstner, der senere omtales nærmere i afsnittet KUNSTNERNE I SIENA. Billedet kan ses på siden muséer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filippo Lippi: "Bebudelsen"

S. Lorenzo, Firrenze

 

Ghiberti: "Bebudelsen"

Nordporten på S. Giovanni Battistero

* Fra Angelico

   - Fresko - celle nr. 3 i S. Marco.

   - Fresko 1450 - S. Marco ved indgangen til munkecellerne.

* Ghiberti: Nordporten på Battisteri S. Giovanni.

* Donatello: Marmorrelief (1433) - S. Croce

* Filippo Lippi: Billede (1437) - S. Lorenzo

* Botticelli: Billede (1490) - Galleria dell'Uffizi, sal 10.

* Ghirlandaio: Fresko - Duomo; Porta della Mandorla.

* Leonardo da Vincei: Billed - Galleria dell'Ufizzi sal nr 15.

* Lorenzo de Credi: Galleria dell'Uffizi, sal nr. 15.

De Credi (1459-1537) var en af Verrocchios lærlinge samtidig med Leonardo.

 

b. Jesu fødsel

Er motivet med undfangelsen et yndet motiv, så er Jesu fødsel det ikke mindre. Kirkekunsten har utallige billeder, der skildre Jesus alene med sin mor eller med en større kreds, og grundlaget er Lukas kap. 2. I kredsen af tilbedere kan personer fra kunstnerens samtid være indarbejdet, og selve fødselssceneriet kan være stærkt præget af kunstnerens miljø.

 

*  Van der Goes:"Portinari-altertavlen" 1476 (Uffizi sal 10) Dette er et af kunsthistoriens mest berømte billeder.

Hugo Van Der Goes (1440-1482) flamsk maler, der hovedsageligt virkede i Gent, hans hovedværk er Portinari-alteret fra 1475, det blev udført for Mediciernes agent i Nederlandene. Ved sin monumentale form og forfinet realisme fik billedet en afgørende indflydelse på det senere florentinske maleri.

 

Lorenzo de Credi: "Annunciazione"

Galleria dell'Uffizi

 

Ghiberti: "Hyrdernes tilbedelse"

Nordporten på S. Giovanni Battistero

 

c. Hyrdernes tilbedelse

I Lukas 2. 1-20 finder man det elskede juleevangelium, hvor engleskarer bringer hyrderne nyheden om frelserens fødsel, og hyrderne finder barnet med Maria og Josef i stalden i Bethlehem.

I stort set alle billeder med dette motiv, finder man de ikonografiske motiver:

- Josef gammel og vis, der læner sig op af en søjle, der er et potenssymbol eller også et kristussymbol som det bærende og løftende element.

- Æslet symbolet på synagoen.

Oksen symbolet på kirken.

 

* Ghiberti: "Hyrdernes tilbedelse" bronzerelief. Nordporten af Battistero.

 

*  Ghirlandaio: "Hyrdernes tilbedelse". Altertavle i Capella Sassetti i S. Trinita.

 

 

d. Kongernes tilbedelse

Dette motiv har sit hjemsted i Mattæus kap. 2, der fortæller om de østerlandske vismænds pilgrimsfærd med gaver til det messianske barn. Helligtrekongerfesten har været fejret endnu før julefesten blev opfundet. Denne fest blev kaldt "åbenbaringsfesten, fordi Kristus her blev åbenbaret for hedningerne.

Ghirlandaio: "Hyrdernes tilbedelse".

 Altertavle i Capella Sassetti i S. Trinita.

 

Benozzo Gozzoli: "Re dei Magi" (detalje)

Palazzo Medici-Ricardi

 

* Mantegna: Galleria dell'Ufizzi - sal 17.

 

* Gozzoli: Palazzo Medici, her skildres de tre hovedfortællinger fødsel, hyrdernes og kongernes tilbedelse. Et af renæssancens mest berømte malerier.

 

* Botticelli: "Kongernes tilbedelse" 1477. Galleria dell'Uffizi sal 10.

 

* Ghirlandaio: Altertavle fra 1488. Museo Spedale degli Innocenti.

 

* Leonardo da Vince: "De hellige tre konger" (1481-82) - Galleria dell'Uffizi sal 15.

 

* Andrea Del Sarto: "De hellige tre konger" 1511. Forgården til Ss. Annunziata.

 

e. Barnemordet i Bethlehem

Mattæus 2, 16-18 fortæller, hvordan de vise mænd overfor kong Herodes afslører, at jødernes nye konge er født. Den forfærdede og grusomme konge befaler, at alle drengebørn under to år i Betlehem skal udryddes, for derved at fjerne en mulig kommende rival til tronen. Men Josef er i en drøm blevet advaret af en engel, og familien flygter til Ægypten. Mattæus har hermed skabt en rød tråd til det gamle testamente, hvor kong Farao, iværksatte et drab på de jødiske drengebørn, før de blev en politisk trussel for ham. Jesu underfulde redning bliver tilsvarende en parallel til redningen af Moses, Gudsfolket første leder.

 

* Giotto: "Flugten til Ægypten" i Cappella Degli Scroveni i Padova.

* Ghirlandaio: Tornabuoni kapellet i S. Maria Novella.

* Ukendt kunstner: Gulvmosaik i gulvet foran dåbskapellet med Danatellos statue af S. Giovanni i Duomo, Siena. Et grusomt billede.

* Caravaggio: "Hvile under flugten til Ægypten". Galleria Doria Pamphili, Rom.

 

Leonarod da Vinci: "Adorazione dei Magi"

Galleria dell'Uffizi sal 15

Caravaggio: "Hvile under flugten til Ægypten".

Galleria Doria Pamphili, Rom.

Den 21. december 2009 / ot

 

 

 

 

 

 

 

Andrea Mantegna: "Adorazione dei Magi"