Toscana - Siena

Kunstnerne

Tekst

 

* Kunstnerne i Siena

 

* Beccafumi

* Duccio di Buoninsegna

* Fr. di Giorgio Martini

* Lorenzetti, Ambrogio

* Lorenzetti, Pietro

* Martini, Simone.

* Pinturicchio

* Quercia, Jacopo della

* Sodoma, Il

* Taddeo di Bartolo 

Peruzzi, Baldassare (1481-1536)

 

Arkitekt og maler fra Siena. En af hans lærere har været Francesco di Giorgio, der i midten af omkring 1480 udarbejdede en arkitekturtraktat  og i 1485 et tillæg ”Monumenti Antichi”. Peruzzi kom til Rom omkring 1503, hvor han begyndte et samarbejde med både Bramante og Rafael. Under hele sit Romophold har han bistået Bramante med arbejdet på Peterskirken og med Rafael har han udarbejdet  S. Eligio degli Orefici og Villa Farnesiana. Efter Rafaels død i 1520 bliver han medarbejder hos Antonio Sangallo d.y. hovedarkitekten på Peterskirken. I denne periode forsøgte han at bestemme det antikke teaters grundplan ved at sammen holde opmålinger af det middelalderombyggede Marcellusteater med Vetruvios beskrivelse i hans arkitekturtraktat ”De Architectura”. Han tegner og bygger en del paladser i Rom, der alle er kendetegnet af en graciøs tilbageholdenhed i formen og tolkende den antikke bygningsform.

 

·       Værker i Rom

* S. Pietro al Montorio (1505).

 

* S. Eligio degli Orefici (1509, sammen med Rafael)

 

* Villa Farnesiana (1509-1511).

Villaen er tegnet af Peruzzi. (Rafaello har sat sit præg på udsmykningen blandt andet af loggiaen, hvor han sammen med nogle elever har udført 12 fresker om den berømte legende om "Cupido og Psyche").

Salone del Galathea:

Her har Peruzzi udført loftudsmykningen som en række fresker med mytologiske motiver. Traditionen siger, at Michelangelo har udført det store monokrome hoved af Apollon/Peruzzi i denne sal.  

Villa Farnesiana - Loggia di Psyche

Roma

 

"Ganymedes bortførelse"

Salone Galathea - Villa Farnesiana

Roma

 

Salone delle Prospettive

Her finder man Peruzzis vigtigste udsmykningsarbejde. Dette er et perspektivisk vue med ruinmotiver som element i landskabet. Her er den illusionistiske arkitektur og kigget mellem de malede søjler ud over bylandskabet blevet til udsmykningens egentlige motiv, en nedbrydning af overgangen mellem billedrum og virkeligt rum. Dette fortsatte til det ekstreme i 1500 og 1600 tallet.

 

* S. Onofrio, her har han malet fresker i Pinturicchios fortællende stil.

 

* Palazzo  Spada

 

* Palazzo Altemps

 

* Palazzo Massimi alle Colonne (1532).

Dette regnes for Peruzzis hovedværk.

 

 

·       Værker i Siena

Duomo

* Hovedalteret i marmor. (1532).

 

* Palazzo Celsi-Pollini (Salida di S. Quirico 39-41)

 

Salone delle Prospettive - Villa Farnesiana

 

 

San Nicolo al Carmine

* S. Nicolo al Carmine (1517)

 

* S. Maria dei Servi

Det indre renæssancerum. (1471-1528)

 

* S. Spirito - Indgangsportalen i pietra (1519)

 

* Porta Pispini  - ”Il fortino”.

Et eksempel på 1500-tallets militærarkitektur.

 

Santuario Cateriniano

* Logetta’en.

 

Biblioteca Nazionale degli Intronati

* Disegni.

 

S. Fontegiusta

* ”La Sibilla che annuncia ad Augosto la Nascita del Redentore”.

 

 

 

16. januar 2010 / ot

Palazzo Massimo delle Colonne

Roma