Firenze
Kirker og muséer
- kirkerne - klostre (Cenacoli) - muséer og gallerier
|
Kapellerne
Alle de nedenfor omtalte kapeller er selvfølgelig en del af et kirkekompleks, men når de omtales særskilt på denne side skyldes det, at de med turistens øjne må opfattes som noget særskilt, da der kræves en særskilt entré, for at aflægge et besøg.
Capella Brancacci (S. Maria del Carmine). (sædvanligvis åbent hverdage 10-17, søndage 13-17) De helt enestående fresker blev betalt af silkehandleren Felice Brancacci som tak for en godt gennemført rejse til Ægypten. Masolino (1383-1440) fik kontrakten på freskerne i 1422, og han påbegyndte arbejdet sammen med sin attenårige lærling Masaccio. Arbejdet blev afbrudt, da Masolino skulle arbejde i Budapest, og det blev først genoptaget i 1427 og fortsatte indtil Masolino fik en opgave i S. Clemente i Rom, og her fulgte Masaccio med. Masaccio døde i Rom og Brancacci-freskerne blev først færdiggjort af Filippino Lippi i 1480-1485, men det er karakteristisk at både Masolino og Lippi begge har fulgt Masaccios stil og forlæg. Freskerne starter med syndefaldet, uddrivelsen af Paradis og fortsætter med billeder af historier fra S. Pietros og S. Paolos arbejde som apostle og grundlæggere af kirken. 1. Masaccio: Uddrivelsen af Paradis 2. Lippi: Paulus besøger Peter i fængslet. 3. Masaccio: Peter betaler skattens mønt. Fresken har en tredobbelt handling. (Matt. 17; 24-27) 4. venstre del. Lippi: Peter vækker Theophilius' søn fra de døde. højre del: Masaccio: Peter på tronen. 5. Masolino: Peter prædiker pinsedag ved Jerusalem. (Apg. 2.14) |
Masaccio: "Peter uddeler almisser"
|
Filippino Lippi: "En engel befrier Peter fra fængsel" |
6. Masaccio: Peter helbreder med sin skygge. (Apg. 5.15-16) 7. Masaccio: Peter døber en nyomvendt. (Apg. 2.41) 8. Masaccio: Peter uddeler almisser. (Apg.4.32-5.6) 9. Venstre. Masaccio: Peter helbreder den lamme. (Apg. 3.1). Højre: Masolino: Peter vækker Tabita til live.( Apg. 9.36-42) 10. Højre: Lippi: Peter og Paulus i diskussion med Simon foran Nero. Venstre: Peters korsfæstelse. 11. Masolino: Syndefaldet. 12. Lippi: En engel befrier Peter fra fængslet (Apg. 12.7). 13. Alterbilledet er en toskansk madonna fra ca. 1350.
Capella Pazzi (S. Croce) Museo Del'Opera di S. Croce (sædvanligvis åbent 10.00-12.30 og 14.00-17.00 lukket onsdage). Indgang mod betaling til højre for kirkens facade. Herinde i det gamle klosterområder findes der flere spændende ting på flere kunstneriske områder.
- Brunelleschi: Capella Pazzi (arkitektur med udsmykning af Della Robbia) - Cimabue: Malet krucifix, dette hænger i det tidligere refektorium A, på den venstre væg - Donatello: Forgyldt broncestatue af "Den hellige Ludwig af Toulouse". - Taddeo Gaddi: "Ultima Cena"
Capella dei Principe og Mediciernes gravkapel (S. Lorenzo) Piazza Madonna degli Aldobrandini. (Sædvanligt åbent alle dage undtagen mandag mellem 9.00-13.00). |
Masolino: "Syndefaldet" |
Taddeo Gaddi: "Ultima Cena" (detalje) S. Croce - Museo dell'Opera |
Capella dei Principi Dette er et mausolæum for de toskanske storhertuger fra huset Medici. Dette er det mest overdådige og det dyreste af de kostelige florentinske rum. Opførslen begyndte i 1608, men blev først færdigt i 1737 på grund af de uhyrlige omkostninger. Dekorationerne i "pietra dura" blev først færdige i slutningen af 1800 tallet.
Sacrestia Nuova (adgang gennem Capella dei Principi). Michelangelos pragtfulde kapel for de to Medicier Giuliano og Lorenzo er et af kunstens valfartssteder. Husk ved indgangen at spørge om en få en lille billet til Michelangelos kælder med alle de utrolige tegninger. Kan man ikke italiensk må man spørge med "disegni murali de Michelangelo". Hvis det er muligt får man en sand oplevelse.
Cappellone degli Spagnoli (S. Maria Novella).
Chistro Verde (indgang mod entre til venstre for kirken). På væggene i klosterets søjlegang har Uccello udført freskerne om skabelsen af dyr og mennesker og det mest berømte "Syndfloden".
Cappellone degli Spagnoli (indgang fra Chiostro Verde) Her er udsmykningen de meget smukke fresker af Andrea di Buonaiuti (1365-1367). Det store hvælvede rum er helt overmalet. |
Capella Medici |
Uccello: "Noah og syndfloden" |
Altervæggen med Jesus vej til Golgata, korsfæstelsen og Kristus i underverdenen. Den højre væg - Domenikanerbilledet - er en allegori over kirken (S. Maria del Fiore) som repræsentant for staten og kirken. I midten paven og derefter kardinal, biskop, præst og nedenfor en række menige stridsmænd, nonner og munke. Et billede af hvordan dominikanerne øsnkede at se sig selv og ses af folket. På den venstre væg troner Thomas af Aquino, kirkefaderen middelalderens største teolog og domenikanernes fineste helgen. Ved siden af Thomas sidder evangelisterne og fire repræsentanter for det gamle testamente.
Battistero S. Giovanni (Dåbskapellet) (alle dage åbent 13-18). Dette er en af de ældste bygninger i Firenze, bygget omkring 1059-1150, men der kendes tidligere bygninger på stedet. Den er bygget i samme form som Kejser Konstantins ottekantede dåbskirke ved S. Giovanni in Laterano i Rom.
Port syd. Andrea Pisano: De første døre udført i bronce 1330-1336 i den sydlige indgang. I 20 felter skildres Johannes Døberens liv og i de 8 nederste er der afbildet Evangelisterne og dyderne. Andrea Pisano var elev af Giovanni Pisano (1250-1328), der var søn af Niccolá Pisano, der udførte prædikestolen i Siena., man kan læse mere om Pisano -familien i rejsenoterne om Pisa.
|
Battistero S. Giovanni Battista |
Andrea Pisano: "Jesu dåb" Dåbskapellet - syddørene |
Port Nord. Ghiberti: Broncedørene mod nord er fra 1403-1424. Der er 20 felter med motiver fra Det nye Testamente og de 8 nederste er evangelister og profeter.
Port Øst: Ghiberti: Broncedørene mod øst fra 1426-1452, de såkaldte "Paradisporte". De ti motiver er: Skabelsen; Adam og Eva med Kain og Abel; Noahs historie; Abraham med engle og Isaks ofring; Essau og Jacob; Josuah og Jericos mure; David og Goliat; Dronningen af Saba og Salomon. I rammen er der afbildet 4 liggende personer: øverst er det Adam og Eva; nederst er det Noah og hans frue. Ghibertis selvportræt kan ses midt på ved dørlukket.
Inden for i dåbskapellet skal man specielt bemærke - Cimabue: Loftmosaikkerne fra 1280-1295. - Donatello: Gravmælet for antipave Giovanni XXIII
8. december 2009 / ot |
Gravmælet for Baldassare Coscia (antipave Giov. XXIII) |