Toscana - Siena

Ture i Byen

Tekst

 

*Tur1.

(Piazza del Campo og Terzo S. Martino)

* Tur2.

(Duomo og Terzo Citta)

* Tur3

(Fra S. Domenico til S. Francesco)

* Tur4

(Terzo Camollia og Forte S.Barbara)

 

*

* Spis og drik i Siena

* Noter til historien

* Kunstnerne i Siena

 

Tur 1.

Piazza del Campo og Terzo di S. Martino

 

Fra Stadio og S. Domenico (kirken er absolut et besøg værd, den er omtalt på tur 3) følges menneskestrømmen ad den venstre gade ind til PIAZZA MATTEOTTI, hvor der findes postkontor, banker og stormagasinet STANDA. Ved Standa drejes til højre ad VIA BANCHI DI SOPRA, der er Sienas mode - og shopping strøg, med utroligt mange forret­ninger med sko og modetøj for såvel damer som herrer, det betyder, at man skal give sig god tid og holde tegnebog, creditcard og checkhefter godt gemt af vejen. På dette strøg starter Siena's folkeliv så omkring klokken 17.00 hver eftermiddag med der kunne kaldes, det senesiske "moleræs". Her skal alle der har fri tilsyneladende spadsere op og ned ad BANCHI DI SOPRA og dens fortsættelse VIA DI CITTA med store armbevægelser ivrigt samtalende med venner og bekendte. ”Bruset” fra de mange tusinde stemmer ophører et par timer senere, når aftensmaden skal serveres, hvorefter roen igen sænker sig over byen.

 

Fra PIAZZA MATTEOTTI går man ind ad BANCHI DI SOPRA.

 

* Piazza Salimbini

Denne plads beskriver Tom Kristensen på følgende vis: "Vi passerede en lille, snæver plads med et palads i florentinerstil til højre og i baggrunden palazzo Salimbine med sin blide krenelering og sine smalle, spidsbuede vinduer. Det palads var som et smil i et ellers tillukket ansigt. En fæstning, der godt kunne være venlig."

(Tom Kristensen (1893-1974) dansk forfatter og litteraturanmelder ved Politiken 1927-63. Han har skrevet digtsamlinger, noveller, rejseskildringer og romaner. Hans hovedværk er romanen Hærværk (1930) der kildre er en mands forfald. Citatet er taget fra rejsebogen "Rejse i Italien (1950)).

Piazza Salembini

Sallustio Bandini"

Piazza Salimbini

 

Piazza Salimbini er skabt af tre paladser.

Det venstre

* Palazzo Tantucco er bygget i 1548.

* Bagerst ser man Palazzo dei Salambeni. Det er bygget i 1472 og regnes for at være det smukkeste palads i Siena. Nu er det hovedsæde for en af verdens ældste eksisterende banker Monte dei Paschi di Siena (MPS 1472), der blev stiftet i 1472.

Er man i øvrigt træt af det italienske bureaukrati og papirnusseri omkring veksling af kontanter, eurochecks, rejsechecks og alt muligt andet, kan dette bankhus på det kraftigste anbefales, da alt her sker hurtigt, præcist og høfligt uden de store omsvøb. Bankhuset MPS 1472 har i historiens løb sikret, at mange penge er kommet til Siena, hvilket blandt andet skete, da den sienesiske familie Ghigi med pave Alessandro VII (1655-67) sad på pavestolen.

Det højre palads

* Palazzo Spannocchi der blev bygget af Guiliano di Maiano i 1473 til Amborgio di Spannocchi, der var skatmester hos pave Pio II, senere blev paladset overtaget af MPS.

(Giuliano di Maiano (1432-1490). Florentinsk arkitekt og billedhugger, der blandt andet har tegnet Palazzo Strozzi i Firenze).

 

I forbindelse med en omlægning/renovering af pladsen i 1879 blev der rejst en statue af "Sallustio Bandini" udført af Tito Sarracchi.

 

Videre ind ad Banchi di Sopra ca. 100 meter og flere forretninger senere er der igen en gadeudvidelse PIAZZA TOLOMEI.

Palazzo Tolomei

 

Loggia delle Mercanzia

* Palazzo Tolomei.

Dette palads i typisk gotisk stil blev bygget i 1205 og er omtalt i Dante's Guddommelige Komedie vers 133-134. Nu er det hovedsæde for en bank.

 

Der fortsættes endnu nogle hundrede meter, hvorefter man er ved Y-et's forgreningspunkt CROCE TRAVAGLIO og den store LOGGIA di MERCANZIA.

 

* Loggia della Mercanzia

Denne loggia er bygget i 1438 og er formen en blanding af gotik og renæsance, på søjlerne er der opsat statuer af S. Peter og S. Paolo og de gamle romere Cato og Cicero.

 

Der fortsættes ned ad trapperne til venstre for loggia'en og under huset, og så står man der og ser på Italiens for ikke at sige verdens smukkeste plads,

 

* Piazza del Campo

Dette er så absolut Sienas midtpunkt i hverdag og fest. Sienas centrale plads er som sagt opstået som en naturlig følge af sammensmeltning af de tre højes bosætning. I slutningen af det 13. og i det 14. årh. får campoen sin endelige udformning, da de buede pladsvægge bygges. Allerede på et byggemøde i 1279 bestemmes de retningslinjer, efter hvilke pladsens facader skal udformes. Harmoni og højt udviklet æstetisk sans præger de præcise og detaljerede tegninger, der blev udarbejdet. Alle bygninger på pladsen opføres efter forskrifterne, hvorved et arkitektonisk helhedspræg opnås. en er skålformet med en halvcirkel formet rand, der falder ned mod centret ud for indgangen til Palazzo Pubblico. Fra bunden af pladsen til randen er der 3-5 meters niveauforskel, og op til Croce Travaglio er der 10 meter, hvilket giver nogle dunkle, smalle trappeanlæg under husene.

Croce del Travaglio

 

Piazza del Campo

Fra campoens centrum stråler otte smalle striber af travertin ud til alle sider, de mellemliggende ni felter er brolagt i sildebensmønster med lokale røde klinker. De ni felter hænger nøje sammen med det Nimandsråd, der holdt møder her og dannede regering i Sienas storhedstid. 

 

Ingen af byens hovedgader krydser dette torv, og pladsen er forbeholdt gående og derfor ikke belastet af kørende trafik. En sådan plads med rådhus, tårn, kapel, fontæne og kranset af skønne middelalderbygninger og forhåbentlig en høj blå Siena-himmel må nydes, og stort set alle indfødte som turister sætter sig på en af de store mondæne restauranter for at drikke øl eller cola, spise pizza eller is for store penge. Vælg den meget billigere og ligeså tilfredsstillende metode, går over til den lille bar til højre for rådhuset ved siden af kiosken.

Her er det muligt at få en siddeplads indenfor uden at det koster ekstra, og vil man nyde udsigten over pladsen må man nok hænge i den skygge­fulde døråbning eller sidde på trappetrinet, hvis ikke det er optaget af undertegnede. Her kan man få et godt glas vin til en billig penge, men det er også muligt at købe is, kaffe, pro secco og selvfølgelig kan man også købe et stykke panforte, der er Sienas specielle kage med honning, appelsinskal, nødder, og alskens andre hemmelige sager, det er guf for den søde tand.

Stående eller siddende på Campo’en kan man forestille sig det forrygende hestevæddeløb, der er opkaldt efter sejrstrofæet - IL PALIO - og som afholdes to gange om året den 2. juli og den 16. august. Traditionen for dette væddeløb har rødder tilbage i middelalderen, men den nuværende form stammer fra midten af 1600 tallet. Langs pladsens husrække bliver der udlagt og fasttrampet et tykt lag ler, og alle steder hvor det er muligt rejses der tribuner, og alle pladser ved vinduer og balkoner i husene rundt om pladsen udlejes til tårnhøje priser.

 

 

Hele den skålformet del af pladsen vil være fyldt med omkring 70.000 stående tilskuere, og alle gader ned mod Campo'en vil være fyldt med mindst 30.000 andre mennesker.

 

Blandt de 17 contrader trækkes der lod om, hvilke ti der skal have en hest og en jockey med i løbet, der foregår på usadlede heste. Dagen før løbet forvandles byen til det rene middelalder med ud­smykkede paladser, børn og unge udklædt i middelalderens dragter, der foretages prøveløb, øves i trommespil og flagkastning, og om aftenen afholdes der store fester i gaderne. På selve dagen velsignes hesten i bydelens kirke og efter store farvestrålende optrin rundt på banen, kan væddeløbet starte. Løbet går tre omgange og det varer vel mindre end fire minutter, alle kneb af jockey's er tilladt, og der forekommer altid slemme styrt med kvæstede heste og ryttere. Vinderen belønnes med Palio'en, hvilket for den sejrende bydel er en gigantisk triumf. Og få øjeblikke efter er byen oversvømmet med farverne fra den vindende contrade, og en flerdages fest starter i bydelen. Der er kun én vindercontrade og kun et trofæ, alle andre venter på revanche næste gang.

 

Hvis man ikke er interesseret i Palio og væddeløb, kan man også bruge tiden medens man drikker et par glas vin eller en expresso, kan der også kikke lidt på de smukke bygninger der omkranser pladsen.

 

* Palazzo Sansedoni

Bygningen er fra 1339 og er udstyret med tårn og facaden følger pladsens runding og vinduerne er magen til dem på rådhuset, som det er foreskrevet i byggeregulativet fra 1297.

 

Palazzo Sansedoni

 

Fonte Gaia

Midt på pladsen modsat rådhuset står

 

* Fonte Gaia

Den muntre fontæne fra 1419, der plasker sløvt i modsætning til navnet. Nu er det mest muntre de mange unge mennesker, der elsker at hænge omkring fontænen og optræde for hinanden og os andre med lokal sang og dans.

(Fontænen er skabt af Jacopo della Quercia, der omtales i afsnittet om Sienas Kunstnere).

 

Overalt på pladsen også fra det lokale "værtshus" får man også det bedste indtryk af Toscana's smukkeste civile bygningsværk.

 

Palazzo Pubblico og tårnet La Mangia

("La Mangia, der løfter sin rødlige stængel med en hvid stenblomst svimlende højt mod den blå himmel" skrev Johannes Jørgensen. Johannes Jørgensen (1866-1956) dansk forfatter. Han konverterede 1896 til katolicismen, efter dette fik han ry som katolsk forfatter med en række biografier blandt andet "Den helleige Frans af Assisi" og "Den hellige Katarina af Siena (1915). Citatet er fra den sidste bog. Som lyriker indtager han en fornem plads i dansk litteratur med digte, der er enkle i formen, men med en sjælden sans for sprogets musik).

 

Palazzo Pubblico er Sienas rådhus og fremtræder i elegant toskansk gotisk stil. Det er bygget i fire etaper mellem 1298 og 1310. Tårnet Torre del Mangia blev opført 1338-1348 af

brødrene Muccio og Francesco di Rainaldi. Danskere vil umiddelbart se, hvor arkitekt Nyrop hentede sin inspiration til Københavns Rådhus, dog uden at han kunne opnå samme fuldendte skønhed. Pallazzo Pubblico adskiller sig på mange måder fra andre byers rådhuse, det er ikke bygget til krig og ufred i store grå kvadrersten, her er der brugt røde teglsten og vinduerne er alle trefags, omkranset af hvidt marmor. Alt er gjort for at gøre det store bygningsværk let og integreret i helheden af omkransende paladser, man er gået så vidt, at facaden knækker for at følge kanten af muslingeskallen.

 

Torre del Mangia, ved foden ses Capella di Piazza

 

Simone Martini: "Guidoricco da Foliano" (udsnit)

Sala Mappamondo, Museo Civico

Medens man drikker et par glas vin eller en expresso, kan der også kikkes lidt på den beskedne loggia, der er påklistret rådhuset ved tårnets fod.

 

* Capella di Piazza

Dette kapel blev rejst som en tak fra byens taknemmelige beboere for pestens ophør i 1348. I perioden 1468 til 1470 blev det udstyret med buer i renæssancestil.

 

Man kan aflægge et besøg i rådhuset og komme en tur op i tårnet, hvor man stående under stormklokken har en utrolig udsigt over byen og det omliggende landskab.

 

* Museo Civico

Åbent hverdage fra 9-19 og søndage fra 9-14.

Dette museum er absolut et besøg værd for at se på den smukke udsmykning og de sale, der er et storslået monument over Siena's stolte historie og fortalt med al den selvbvidsthed, der kan fremvises. Der er mindst tre sale, man skal se.

 

- Sala de Balia

Denne sal var sæde Sienas styre. Det er delt i to af en stor buegang. Dette rum er udsmykket med en serie fresker malet omkring 1407 med motiver fra højdepunkterne i den senesiske pave Alessandro den III's (1159-1181) karriere. Det er en særdeles krigerisk historie der fortælles i store billeder af lejetropper, riddere, bisper, turneringer, grundlæggelsen af Alessandria, pavens strid med den tyske kejser Frederich I Barbarossa alt sammen noget, der ikke har meget med kirke og religion at gøre. Den gode pave Alessandro fik da også fire modpaver. Et af billederne viser Laterankonsilet (1059), hvor paven får vedtaget, at paver kun kan vælges af kardinalkollegiet, og endelig er der også et billede af de fire modpaver på bålet.

 

 
 

- Sala Mappamondo

Salen er opkaldt efter et forsvundet verdenskort. Salen er udsmykket med store fresker, der skildrer nogle mindeværdige sejre i Siena's historie. Det billede der overskygger alt andet er  Simone Martini's af condottieren Guidoricco da Fogliano fra 1328.

Dette er billedet om middelalderens krige, hvor alt samles om hærlederen, der draperet i gyldent og sort rider ud fra sin lejr mod den belejrede borg. Et helt vidunderligt billede holdt i de rødbrune Sienafarver med en sandgrå baggrund af borg og palisader under en truende mørkeblå Sienaaftenhimmel. I denne sal findes på den venstre væg et andet af Simone Martini's mesterværker en smuk "Majesta" fra 1315. Freskoen viser Madonna på en trone under en baldakin omgivet af engle og helgener i en typisk gotisk stil.

(Læs om Simone Martini i afsnittet om Kunstnerne i Siena).

 

- Anticapella

Her har Taddeo de Bartolo udsmykket væggen med fresker, hvor motiverne er taget fra den græsk-romersk mytologi.

 

Simone Martini: "La Majesta"

Sala Mappamondo, Museo Civico

 

Ambrogio Lorenzetti: "Det gode styre" (udsnit)

Sala della Pace, Museo Civico

- Sala della Pace.

Her er der flere af de storslåede billeder.

Ambrogio Lorenzetti's fire store allegoriske fresker om "det gode og det onde styre" malet på baggrund af Siena og omegn. Der er her tale om brogede, smukke og spændende billeder, der beskriver livet på landet og i byen, når der er forskellige økonomiske, sociale og kulturelle forhold. Man får et rigt indtryk af livet en dag i begyndelsen af 1300 tallet, med arbejdende eller festende borgerei gader og på pladser omgivet af rigmandshuse, bymure og tårne, og udenfor ser man arbejdet på markerne og i gårdene. Tilsvarende er beskrevet det dårlige styre og resultatet af dette.

Fra den øverste etage i rådhuset er der adgang til en stor loggia med  en pragtfuld udsigt over Siena's omgivelser, med de dybe skråninger, der er tæt bevokset med haveagtige landbrugsområder.

 

Når man er kommet velholdende ud af rådhuset fortsætter turen ud i TERZO DI S. MARTINO. Man går forbi Loggia'en og forlader IL Campo ad den gade, der ligger i forlængelse af rådhusets facade, drejer til højre ad hovedgaden VIA BANCHI DI SOTTO.

 

 

Palazzo Piccolomini

* Palazzzo Piccolomini

          Paladset er tegnet af Bernardo Rossellino og bygget i 1469 til pave Pio II, Piccolomini (1458-1464) to nevøer Andrea og Giacomo. Bygningen regnes for det fineste eksempel på sienesisk renæssance arkitektur, med linjer der minder meget om Palazzo Ruccellai i Firenze. I paladset finder man nu byens arkiv ”Archivo di stato” med ”Raccolta delle Tavolette di Beiccherna”. Her finde mange smukke billeder af de sienesiske kunstner, og der kan aflægges besøg hver dag fra 9.30 - 13.00, hvis man skulle have lyst til et blik i byens arkivalier og smukke samlinger. Alene udsigten fra vinduerne ud over Il Campo er et besøg værd.

(Bernardo Rossellino 1404-64 italiensk billedhugger og arkitekt. Hans skulpturelle hovedværk er gravmælet for Leonardo Bruni i S. Croce i Firenze. Han var medhjælper for Leon Battista Alberti (1401-1472) ved bygningen af Palazzo Rucellai i Firenze og han anlagde byen Pienza for pave Pio II).

 

Fortsætter man lidt frem deler gaden sig ved

* Logge del Papa

Denne bygning blev rejst i 1462 til ære for pave Pio II (Piccolomini). Loggiaen har tre store buer i renæssancestil.

 

* S. Martino

Dette er byens ældste kirke opført i det 8. årh. men fuldstændigt ombygget i 1537, facaden er fra 1613 udført af Giovanni Fontana i manieristisk stil.

Indenfor er der et godt billede af Beccafumi.

 

Loggia del Papa

S. Maria dei Servi

Ved den snævre og mørke VIA DEL PORRIONE, drejes til venstre og gaden følges ud til S. Maria dei Servi. I Via del Porrione hvor man kan finde adskillige studen­terpensioner og billige pensioner.

* nr. 48 skal man bemærke Arciconfraternita della Miceri­cordia.

Gaden under Via del Porrione, Via Salicotta er den gamle Ghetto oprettet i 1571 af storhertug Cocimo I (Medici), den blev nedlagt i 1786. La Sinagogi findes i Via delle Scotta.

 

* S. Maria dei Servi

Ordenskirke for Servitterne blev påbegyndt i det 13 årh. og ombygget af Baldassare Peruzzi (1528) i renæssancestil.

(Baldassare Peruzzi (1481-1536). Sienesisk arkitekt og maler. Hans kunstneriske hovedværker er bygningen Palazzo Massimo alle Colonne og udsmykningen af Villa Farnesiana i Rom).

 

Fra trappen op til kirken er der en smuk udsigt ind over byen. Indenfor i S. Maria dei Servi kan man se en række berømte fresker:  

Højre tværskib, 2. kapel:

- Pietro Lorenzetti: "Barnemordet i Betlehem" (1330).

Venstre tværskib, 2 kapel:

- Pietro Lorenzetti:

   - "Gæstebud hos Herodes";

   -"Johannes Døberens himmelfart".

(Pietro Lorenzetti er bror til Ambrogio, der omtales nærmere i afsnittet KUNSTERNE I SIENA).

Venstre side 2. kapel:

- Taddeo di Bartolo: ”Adorazione di Pastori” (1404)

Altertavlen over hovedalteret

  - Bernardino Fungai (1460-1516): ”Incoronazione di Maria” (1501)

 

Hold til venstre om kirken ad VIA VAL di MONTONE ned til VIA ROMA, hvor der drejes til højre ud til den majestætiske byport.

 

* Porta Romana

dette er en imponerende dobbeltport opført i 1327 og en af til­bageværende syv porte i Siena. På ydersiden af porten kan man se en fresko af Taddeo di Bartolo.

 

Herfra i "Enhjørningens Contrade" vendes der tilbage ad VIA ROMA til Arco di S. Maurizio, hvor gaden få meter efter i en ”gaffel” med VIA DEI RISPINI mod højre og VIA PANTANETO. 

Porta Romana

Siena

Porta Rispini

Siena

 

Sløjfe:

Via Roma fortsætter over i VIA PANTANETO, og hvis man ikke har fået nok af kultur kan man slå et smut ned til højre i VIA DEI PISPINI for at besøge kirken S. SPIRITO (opført 1498, det store indgangsparti er af Baldassare Peruzzi), der dog ikke er blandt de stjernede seværdigheder. For de konditionsstærke og dem med god tid fører vejen ud til den store og imponerende byport Porta  Pispini fra 1107, men dog restaureret i 1326. Den er værd at se.

 

Tilbage ved VIA PANTANETO fortsættes der tilbage mod centrum ”Il Campo”. På vejen ind skal man dog se på flere ting.

 

* S. Giorgio

kirken blev opført i perioden 1731-1738 til erindring om slaget ved Monteparti 1260, hvor Siena vinder det første slag mod Firenze (Slaget er omtalt nærmere i afsnittet om Sienas Historie). Kirken er både ud- og indvendigt bygget i en overdreven barokstil.

I nr. 45 ligger Palazzo Malavolti-Sozzini, og så skulle man være tilbage ved Logge di Papa og Palazzo Piccolomini.

Over for paladset skal man huske at gå en tur ind i gården til ”Università deglig studi”. Dette blev oprettet i 1816 i ”Monastero di S. Vigilio, der blev opført i det 11. årh. Midt i gården står et stort monument for de studenter der blev dræbt i forbindelse med den 29. maggio 1848. 

 

 

31. december 2009 / ot

S. Giorgio

Siena