Byer i Nordøst-Italien

Bologna

Tekst

 

- Tur 1 i Bologna

- Tur 2 i Bologna

- Tur 3 i Bologna

- Noter til historien

- Spise- og drikkesteder

 

 

Kunstnerne i Bologna

 

Den såkaldte Bolognaskole dækker over flere retninger inden for billedkunsten i Bologna i perioden 1200-1700-tallet. Ofte forbindes navnet Bologna­skole med det akademi som brødrene Agostino og Annibale Carracci grundlagde i 1585. Her udvikledes en ekletisk kunst, der byggede på højrenæssancens mestre Rafael, Michelangelo og Tizian. Til skolen regnes malere som Francesco Albani, Domenichino og Guido Reni, de fik stor betydning for barokkunsten.

(Domenichino (1581-1641). Italiensk maler hvis oprindelige navn var Domenico Zampieri. Han var elev i Carraci’ernes værksted og blev i 1602 inddraget i arbejdet med udsmykningen af Palazzo Farnese i Rom. Herefter udsmykkede han mange palæer, kirker og villaer i og omkring Rom. Hans stil var præget af Rafael men også klassiskinspireret.

Værker i Rom:

S. Luigi dei Franchesi: ”Scener fra den hellige Cecilies liv” (1615-1617) og

S. Andrea delle Valle: Freskoudsmykning i kuplen (1624-1628).

 

Carracci, Agostino (1557-1602)

Italiensk maler og kobberstikker, bror til Annibale og fætter til Lodovico Carraci. I Carraci’ernes værksted i Bologna skete omkring 1600 udviklingen fra manierismen til barokken. Agostinos rolle i denne sammenhæng var især af pædagogisk art, idet han genindførte arbejde efter levende model, og udgav kobberstukne serier efter især den venetianske højrenæssances værker. Han assisterede Annibale med udsmykningen af galleriet i Palazzo Farnese i Rom (1597-1600) og han dekorede selvstændigt en sal i Palazzo del Giardino i Parma (1600-1602).

 

Værker i Bologna:

Pinacoteca Nazionale - Sezione del Barocco:

* ”Madonna degli Scalzi” og

* ”Madonna dei Bargellini”

 

Palazzo Salem-Magnani: Udsmykning af salone d’Onore

Agostino Carracci: Autoritrato

"L’Assunzione delle Vergine” (1592)

Pinacoteca Nazionale del Bologna

 

 

Carracci, Annibale (1560-1609).

Italiensk maler, bror til Agostino Carraci og fætter til Lodovico Carraci. I deres fælles atelier og i deres eget Accademia degli Incamminati (1585) udvikledes den bolognesiske barok. Annibale udvalgte det bedste fra en række af samtidens kunstnere og sammensatte det til en række højst originale værker, hvor han forenede højrenæssancens lineære stil med venetianernes kolorit. 

Hans arbejder i Palazzo Farnese i 1597-1608 sammen med broderen regnes for Carracibrødrenes absolutte hovedværk. Skønt der er stærke mindelser om såvel Rafaels Stanzer i Vatikanet som ”Amor og psyke” i Villa Farnesiana og Michelangelos udsmykning af loftet i det det sixtinske kapel, var det dette værk, der kom til at danne forbilledet for barokkunstens dekorative maleri.

 

Værker i Bologna:

 

Pinacoteca; sezione del Barocco: ”L’Assunzione delle Vergine” (1592)

Palazzo Salem-Magnani: Udsmykning af salone d’Onore

 

Værker i Rom:

 

Galleria Colonna: ”Bønnespiseren” (1583-1584)

S. Maria del Popolo: "Assunzione delle Vergine" (1602)

Galleria Doria-Pamphilii: ”Landskab i flugten til Ægypten” (1604).

Palazzo Farnese;

Camerino Farnese: ”Herkules’ og Odysseus’ historier”

Galleria Farnese: ” Mytologiske scener illustrerende kærlighedens triumf”

 

Annibale Carracci: Autoritratto

Galleria deglig Uffizi - Firenze

"Annunciazione delle Vergine" (1584)

Pinacoteca Nazionale

Carracci, Lodovico (1555-1619)

Italiensk maler og grundlæggeren af Carracci-familiens værksted og deres Accademia degli Incamminati. De tre familiemedlemmer udførte sammen adskillige udsmykningsopgaver af paladser og kirker i Bologna. Da Annibale og Agostino flyttede til Rom opretholdt han alene værksted og Accademia og sikrede et højt kvalitetsniveau. Hans billeder er påvirket af Corregios lysbehandling (sfumato-virkninger) og Tintorettos dynamiske figurstil.

 

Værker i Bologna:

 

S. Giacomo Maggiore, højre side; kapel nr.10:

* ”S. Rocco conservato da un angelo”

 

Pinacoteca Nazionale:

* ”Trazfigurazione” (1594-1596)

* "Annunciazione" (1584)

 

S.   Martino - venstre side; 4. kapel:

* ”S. Girolamo”

 

S. Domenico: ”S. Raimondo di Peñafort”

 

S. Pietro: ”Annunciazione” (1619).

 

 

Costa, Lorenzo (ca. 1460-1535)

Italiensk maler, der var præget af renæssancemaleriet i Ferrara. Han virkede fra 1480 i Bo­logna, hvor han bla. udsmykkede Bentivolio-familiens kapel i kirken S. Giacomo Maggiore (1488-1490).

 
 

I 1490’erne samarbejdede han med byens førende maler Francesco Francia, men han flyttede i 1506 til Mantova, hvor han efterfulgte Mantegna som hofmaler for Gonzagafamilien. Foruden religiøse billeder og udsmykninger med verdsligt indhold malede Costa også talrige potrætter. Efter 1500 antog hans malerei et ekletisk præg. der både røber kendskab til venetiansk kunst og umbrisk maleri.

 

Værker i Bologna

 

S. Petronio

højre side; 6. kapel:

* ”S. Girolamo”

venstre side; 7. kapel:

* ”Madonna con Bambino e Ss. Giovanni, Girolamo, Sebastiano e Giorgio” (1492)

 

S. Giacomo Maggiore

La Cappella Bentivoglio:

* vægfreskerne

Lorenzo Costa eller Francesco Francia: "S. Cecilies begravelse"

S. Giacomo Maggiore

 

Lorenzo Costa: "S. Valentinos omvendelse"

S.Giacomo Maggiore

 

L’Oratorio di S. Cecilia:

* ”S. Cecilia e S. Valeriano”

(denne udsmykning er udført i samarbejde med Francesco Francia)

 

Pinacoteca - Sezione del Rinascimento:

* ”Madonna e Ss. Petronio, Francesco e Domenico”

 

S. Martino - venstre side 5. kapel:

* ”Assunta”

 

S. Giovanni in Monte - højre side 7. kapel:

* ”Madonna e santi”

i apsis:

* ”Incoronazione di Maria”

 

Collezione Communlai d'Arte

* Crocifissione, S. Giovanni e S. Geronimo

 

 

Francesco Francia: "Adorazione"

Pinacoteca Nazionale, Bologna

Francia, Francesco (1450-1517)

Italiensk maler og medaljør som Giorgio Vasari kaldte den tids bedste mester til medaljer. Mange af hans arbejder blev ødelagt da Bentivolio-familien blev fordrevet fra magten. Pave Giulio II lod ham udforme medaljen for sejren over Bologna i 1506 og gjorde ham til leder af den bolognesiske mønt.

Francia begyndte at male i 1490’erne, han er selvlært, men er inspireret af Ferrara-malerne Francesco del Cossa og Lorenzo Costa men også af  Giovanni Bellini og Perugiono. Han  ud­vik­lede en forenklet stil, der med sit semtimentale præg afspejler et følsomt fromhedsideal. Han virkede udelukkende i Bologna, hvor han på store opgaver samarbejdede med Lorenzo Costa.

 

Pinacoteca Nazionale - sezione del Rinascimento:

* ”Madonna Scappi”

* ”Pala Filicini” og

* ”2 paci Niellate”.

 

S. Martino - venstre side; 1. kapel:

* ”Madonna e Santi”

 

S. Giacomo Maggiore - L’Oratorio di S. Cecilia:

* ”10 fresker fra S. Cecilia og S. Valerianos liv”. Udført sammen med Lorenzo Costa.

 

 

 

Reni, Guido (1575-1642)

Italiensk maler der arbejdede i Bologna og Rom. Reni var elev af flamlænderen Denijs Calvaert, men kom allerede i 1594 blev han tilknyttet ”Accademia degli Incamminati” under ledelse af Ludovico Carracci.

Omkring 1600-tallet drog han til Rom for at deltage i udsmykningen af Palazzo Farnese sammen med Annibale Carracci. I denne periode blev han påvirket af Caravaggio og udviklede et maleri med kraftige lys- og skyggeeffekter.

Bortset fra et kort ophold i Napoli 1622 arbejdede Reni i Rom og fra 1616 i Bologna, hvor han udviklede et køligere farvesyn og eksperimenterede med fantasifulde lysforhold, men bibeholdt den graciøse linjeføring. Fra 1607-1614 var han en af de førende malere i pavedømmet under pave Paolo V (Borghese)

Guido Reni døde i Bologna i 1642 og han ligger begravet i Capella di Rosario i S. Domenico, Bologna.

Guido Reni: "Strage degli Innocenti" (1612)

Pinacoteca Nazionale - Bologna

 

 

Guido Reni: "S. Michele"

S. Maria della Concezione, Rom

 

Værker i Bologna:

Pinacoteca Nazionale - Sezione del Barocco:

* ”Pietá dei mendicanti”
* ”Crocifissione”
* ”Sansone Vittorioso”
* ”Ritratto delle Madre”
* "Stange degli Innocenti". Et turbulent og voldsomt billede i Rafaello stil.  

S. Domenico

Capella S. Domenico

* ”S. Domenico in gloria” (1613-1615)

Capella di Rosario

* ”Opstandelsen”

 

Værker i Rom

Casino Pallavicino-Rospigliosi

* Loftfresken ”Aurora” (1610). En sikker komposition med koloristiske kvaliteter.

Pinacoteca Vaticano

* ”Peters korsfæstelse” (1604-05)

S. Maria della Concezione

* ”Ærkeenglen Michael”. Et fantastisk billede af Herrens ridder. Farver, bevægelse.

S. Maria Maggiore – Capella Paolina

* fresker”.

 

13. juni 2010 / OT

Guido Reni: "Peters korsfæstelse"

Pinacoteca Vaticano