Byer i Nordøst-Italien
Ture i Bologna
Tur 2 i Bologna
Piazza di Porta Ravegnana; Palazzo della Mercanzia; S. Maria dei Servi; S. Giovanni in Monte; S. Stefano; S. Domenico; Palazzo di Giustizia; Palazzo Bevilacqua.
Turen begynder på Piazza di Porta Ravegnana, hvor der holdes tilhøjre for Torre degli Asinelli til den tilstødende Piazza della Marcanzia med nogle gamle huse. Nr. 1 er fra 1500-tallet og nr. 2 og 3 er gotiske.
Palazzo della Mercanzia Købmændenes palads er et af de mest elegante huse i Bologna. Det blev påbegyndt i 1382. Det har en høj portico med en ovenliggende balkon.
Man går venstre om Palazzo della Mercanzia og ved slutningen af paladset holder man til venstre ad en sidegade der fører over til Strada Maggiore, hvor der drejes til højre og man fortsætter ud til nr. 44 hvor Museo d’Arte Industriale har til huse i Palazzo Davia Bargellini (1638-1658). Skråt overfor ligger S. Maria dei Servi.
S. Maria dei Servi Denne gotiske kirke er en af de smukkeste i Bologna. Opførelsens blev påbegyndt i 1346 og den var endelig færdig i 1396, men byggeriet fortsatte blandt andet med den smukke renæssanceforgård fra 1425. Den færdige opførelsesdato anføres til 1530.
|
Palazzo della Mercanzia |
S. Stefano komplekset fra højre Chiesa del Crocifisso, den ottekantede S. Sepolcro og yderst tv Ss. Vitale e Agricola |
Indenfor er kirken treskibet med otte-kantede søjlerækker, der fører op til det krydshvælvede gotiske loft. Den største seværdighed finder man i ambulatory 3. kapel: Cimabue: ”Madonna in trono” (1345). (Cimabue (1272-1302) – Cenni di Pepi – italiensk maler og mosaikkunstner af den florentinske skole. Han repræsenterer højdepunktet for det byzantinsk inspirede maleri i Italien. I Dantes ”Den guddommelige Komedie” fremføres i 11. sang det synspunkt, at Cimabues kunstneriske lederstilling blev udkonkurreret af Giotto).
Fra S. Maria dei Servi går man lidt tilbage og holder til venstre ad Via Guerrazzi, hvor der igen drejes til højre ad Via S. Stefano frem til kirken, der ligger på højre hånd.
S. Stefano Kirkekomplekset ligger langt under gadeniveau, hvilket er et tegn på, at der her er tale om et meget gammelt kompleks. Der er ingen dokumentation, måske har her været et tempel men der er fundet jødisk-kristne grave på kirkegrunden. Traditionen fortæller at biskop Petronius i det 5.årh. – efter en rejse til det hellige land – byggede 7 kirker til minde om 7 dele af lidelseshistorien. Denne skulle være en af dem. Det er mere sikkert at benediktinerordenen grundlagde et kloster på dette sted indviet til S. Stefano. (S. Stefano var den kristne kirkes første martyr. Der findes ingen legende om S. Stefano, men man kan læse om ham i Apostlenes Gerninger. Her berettes om, hvordan der opstod strid mellem Jerusalem menighedens jøde- og hedningekristnes partier, da de ene partis enker følte sig tilsidesat. S. Stefano blev indsat som en af syv diakoner til at varetage den sociale side i menigheden. S. Stefano led martyrdøden ved stening, da han blev dømt af det jødiske råd for at have bespottet Gud og Moses. Hans attribut er stenene fra hans martyrium).
Dette navn er nu knyttet til hele kirkekomplekset bestående af 4 kirker. På billedet kan man se de 3 der vender ud mod kirkepladsen, det er fra højre: Chiesa del Crocifisso; S. Sepolcro (den polygonale) og så Ss. Vitale e Agricola.
|
plan over S. Sebastiano komplekset 1-3: Chiesa del Crocifisso 4: basilica del Sepolcro 5: Basilica dei Ss. Vitale e Agricola 6) Cortile di Pilato 7) Chiesa del Calvario 8) il Chiostro |
Chiesa del Crocifisso er en romansk enkelt skibet kirke fra det 11. årh. med en krypt. På den venstre væg kan man se ”gravmælet for Nicolò Aldovandi” udført af Jacopo della Quercia. Fra venstre side af kirken kommer man ind i S. Sepolcro. Kirken er oprindeligt fra det 5.årh. med en cirkulær grundplan, der senere blev ændret til en ottekant. S. Sepolco blev brændt ned af ungarske soldater i 902 og genopbygget i det 12. årh. Ss. Vitale e Agricola er treskibet, hvor hovedskib og sideskibe adskilles af søjler og buer. Nogle af søjlerne er fra det 8. årh. og andre fra det 3 årh. før Kristus.
Fra Ss. Vitale e Agricola kommer man ud i Cortile di Pilato fra det 12. årh. krandset af kapeller og hvor der i midten er anbragt et kar fra det 8. årh. Fra Cortile di Pilato er der modsat indgangen adgang til chiesa del Calvario fra det 12. årh. Fra den højre portico er der gennem en dør dateret 1475 adgang til et meget smuk romansk kloster. Fra klostret er der adgang til Museo di S. Stefano, der ligger i den øverste etage af klosteret og rummer en lille samling fine billeder af 1300-1500- tallets bolognesiske malere.
Fra S. Stefano går man lidt tilbage og drejer til højre ad Via Farini, og så er der straks mulighed for endnu et kirkebesøg.
Sløjfe til S. Giovanni in Monte Ifølge traditionen blev kirken grundlagt af S. Petronio i det 5. årh. med et navn der refererer til Oliebjerget ved Jerusalem. Den oprindelige kirke blev erstattet af en større i det 11. årh. og den nuværende blev indviet i 1440. Kirken har en facade fra 1480 udført af Domenico Berardi i typisk venetiansk renæssance. Inden for er kirkerummet gotisk med tre skibe adskilt af søjler. 7. kapel i højre side: Lorenzo Costa: ”Madonna e Santi (1497)”. I apsis: Lorenzo Costa: ”Incoronatzione di Maria” (1501).
|
S. Giovanni del Monte
|
Arca di S. Domencico |
I det højre tværskib findes sakrestiet, hvorfra der er adgang til Museo di S. Domenico, med billeder og statuer fra kirken blandt andet en meget smuk terracotta buste af S. Domenico fra 1474 udført af en Nicolò dell’ Arca. I kapellet til højre for apsis: Filippino Lippi: ”Sposalizio di S. Caterina” (1501). 2. kapel i venstre side: Lodovico Carraci: ”S. Raimondo di Peñafort” (Filippino Lippi (1457-1504) var søn af maleren Filippo Lippi (1406-1488). Han er mest kendt for sine arbejder i Firenze. Færdiggørelsen af Massacios billeder i Cappella Brancacci og freskerne i S. Maria Novella, Cappella Strozzi).
Tilbage til Via Garibaldi og herfra til højre ud til Piazza Tribunali med det store Palazzo di Giustizia fra 1584, hvis det er muligt skal man kigge inden for i gården og beundre den store majestætiske trappe fra 1695. Fra Piazza Tribunali fortsættes ad Via delle Tovaglie til Via M. d’Azeglio, hvor der holdes til højre ind mod centrum. |
S. Giovanni Battista de Celestini
|
Via M. d’Azeglio Dette er en af de ”store” gader i Bologna. På vej mod Piazza Maggiore skal man bemærke bygningerne
nr. 38: PalazzoLegnani-Pizzardi med den facade fra 1589. Nu ejes paladset af FS (Ferrovie Statale).
Chiesa S. Procolo Kirken er meget gammel uden at man dog har kendskab til dens oprindelsesdato. Først var den indviet til S. Sisto og derefter til S. Procolo. Den blev ombygget i det 11. årh. så igen i det 14. årh. for at finde sin endelige form ved en restaurering i 1535, hvor det indre blev omdannet til et renæsancekirkerum.
nr. 31-33. Palazzo Bevilacqua. Paladset er er et af de smukkeste eksempler på den tidlige renæssancearkitektur. Det blev bygget fra 1474 til 1482. Der er en meget smuk gård med en portico og en loggia. Stilen og udseendet kan man genfinde i Palazzo Bevilacqua i Ferrara.
S. Giovanni Battista de Celestini. Kirken er fra det 12. årh. men fuldstændigt restaureret i 1535, facaden er fra 1763.
Til venstre for kirken gennem en bue ligger Corte de’Galluzzi med et tårn på 32 meter opført i 1257.
Herfra er der ikke langt til Piazza Maggiore, udgangspunkt for Tur 3 i Bologna
3. juli 2009 / ot |
Palazzo Bevilacqua
|