Firenze

Ture i byen

Tekst

 

* Tur 1

(En oversigtstur)

* Tur 2

(fra Ponte Veccio til Duomo)

* Tur 3

(Fra S. Croce til Loggia Mercato)

* Tur 5

(Den store Medici-tur)

* Tur 6

(Program for en kunsttur)

* Tur 7

(Program for en éndags-tur)

* Tur 8

(En tur til Fiesole)

 

Tur 4

Fra Ponte Vecchio til S. Maria Novella

 

Fra Ponte Vecchio fortsættes ud mod Porta Romana ad VIA DE' GUICCIARDINI, hvor man efter ca. 75 meter på venstre hånd lidt tilbagetrukket under Vasaris korridor finder indgangen til

 

S. Felicita

Dette regnes for en af de ældste kirker i Firenze, da den oprindelige kirke er fra det 4. årh. men den er ombygget adskillige gange. Kirken blev Mediciernes hofkirke, da famlien flyttede til Palazzo Pitti. Kirkens facade og det smukke Capella Barbadori blev delvist ødelagt, da Vasari anlagde korridoren fra Palazzo Vecchio til Palazzo Pitti, resten kan nu ses i Capella Capponi. Kirken er total restaureret i 1736-39.

Indenfor 

* Capella Barbadori, der er udført af Brunelleschi i 1420. Ellers er kapellet mest

berømt for to billeder af Jacopo Pontormo, der her har malet et par af manierismens hovedværker. Over alteret hænger "La depozione" og på sidevæggen "Annunciazione".

(Jacopo Carrucci (Il Pontormo) (1494-1556) stammede fra den lille by Pontormo ved Empoli. Han blev uddannet som maler i Firenze og malede manieristiske, selvbiografiske billeder og er skaberen af det psykologiske portræt.)

 

Fra PALAZZO PITTI krydses der tværs over pladsen ned ad SDRUCCIOLO DE'PITTI, hvor denne krydser dens stærkt trafikerede VIA MAGGIO, kan man over på den højre side i VIA MAGGIO 26, se

 

Palazzo di Bianco Capello

Paladset blev bygget i 1570-1574 og regnes for et af de smukkest

udvendigt dekorerede paladser fra denne periode.

 

Man krydser VIA MAGGIO over i VIA DEL MICHELOZZI, hvor man på venstre side kan se spisekortet til den fremragende restaurant TRATTORIA LA CALINGA, og ikke langt fremme på PIAZZA S. SPIRITO ligger på højre side

Pontormo: "La Depozione"

S. Felicita

 

S. Spirito

 

S. Spirito

Dette er en Firenze's fire hovedkirker. Både i interiøret og ved kuplen kan

man ane at mesteren Brunelleschi, der tegnede kirken i 1444.

 

På PIAZZA S. SPIRITO  foran kirken kan man se PALAZZO GUADAGNI fra 1503, pladsen er ellers meget hyggelig med et lille parkanlæg og nogle gode barer, hvis der skulle være behov for en forfriskning. I den anden enden af pladsen fortsættes til højre ad VIA S. AGOSTINO over i  VIA S. MONICA, der munder ud i PIAZZA DEL CARMINE, hvor man på venstre side ser kvarterets anden kirke den prunktløse

 

S. Maria del Carmine

Her er det ikke arkitekturen der trækker, det er en kirke uden kampanile og med en nøgen kedelig facade. Målet her findes i det indre af kirken

Cappella Brancacci, hvor maleren Masaccio har malet nogle imponerende fresker. Der er adgang til kapellet gennem den tilstødende klostergård. Capella Brancacci var sammen med et andet kapel og sakrestiet, det eneste der blev reddet, da kirken brændte i 1770. At freskerne fra 1426 er blevet bevaret er et mirakel, da alle kunsthistorikere finder, at de udgør en milepæl i italiensk kunsthistorie.

Skal man kun se ét museum eller én kirke med malerier, så er dette stedet, for her begyndte det moderne maleri.

 

Fra S. MARIA DEL CARMINE forlader man pladsen af gaden overfor kirkens facade, ved BORGO S. FREDIANO drejes der til venstre og man følger denne smalle, lange gade der er omgivet af høje huse med små skumle værksteder og med tilstødende smalle sidegader. Denne gade var og er fortsat en af dem, der fører fra en byport til PONTE VECCHIO.

 

Ved VIA ONOFRIO drejes til højre mod ARNO og fortsættes over PONTE A. VESPUCCI, og på den anden side drejes til højre ad den trafikkeret AMERIGO VESPUCCI til PIAZZA OGNISANTI. På denne plads modsat floden ligger

 

Chiesa de Ognisanti

I denne lille gotiske kirke er Botticelli begravet og inde i kirken findes i 2. kapel i højre side et smukt Madonnabillede "Nådens Madonna" som Domenico Ghirlandaio malede til Vespucci-familiens kapel.

 

Masaccio: "Uddrivelsen fra Paradis"

 

Dominico Ghirlandaio: "Ultimo Cena"

Chiesa Ognisanti

Men udover et besøg i kirken, skal man besøge klosteret, der ligger til venstre for kirken i Via Borgognissanti nr. 42. Herinde i klostergården kan man helt glemme det larmende, trafikeret Firenze og i refektoriet - munkenes spisesal - kan man i fred og ro studere et smukt og glansfuldt nadverbillede af Ghirlandaio. Dette billede har han senere udført i en næsten nøjagtig kopi i klosteret S. MARCO.

 

Fra Chiesa de Ognissanti skal der fortsættes mod centrum, det vil sige til venstre når man kommer ud af kirken, ad BORGO OGNISSANTI, der munder ud i den travle PIAZZA GOLDONI, der krydses over i VIA PORRIONE, hvor den venstre side udgøres af barokpaladset CORSINI. VIA PORRIONE munder ud i PIAZZA TRINITA, hvor der midt på pladsen er rejst en antik søjle "Colonne delle Giustizia". Søjlen blev givet som gave af pave Pius IV til hertug Cosimo I som lykønskning for sejren ved Montemurlo i 1537. Rundt om hjørnet til højre finder man indgangen til

 

S. Trinita

 

 

S. Trinita

Kirken er fra 1258 og det indre er et af de første eksempler på italiensk gotik. Her er det dog igen nogle utrolige fresker, der skal lokke den kunsthungrende indenfor. I det 2. kapel th. for hovedalteret finder man Capella Sassetti, hvor Ghirlandaio har malet billeder fra episoder i den hellige Franz' liv og ikke mindst et "Hyrdernes tilbedelse". Dette vil udover pengene til belysning være en gratis oplevelse af en af malerkunstens mest kendte værker. Francesco Sassetti der har betalt for herlighederne i 1485 var hovedbankdirektør i Medici-banken.

 

På den anden side af pladsen fører den snævre VIA PORTA ROSSA til PIAZZA DAVANSATI, hvor man inde til venstre kan få noget læskende ved de opstillede borde, medens man betragter/beundrer facaden på

 

Palazzo Davanzati (lukket mandag)

Jeg synes, det er forkert at kalde dette borgerhus fra 1300 tallet for et palads, men det er helt sikkert et storslået eksempel på, hvordan en af Firenze's rige familier har bosat sig. Alle husets etager er nu indrettet til museum med møbler, køkkentøj og det der har hørt til dagliglivet i det 14. årh. Det er et meget spændende besøg, måske mest i sammenhæng med besøg i Palozzo Vecchio eller Palazzo Pitti, der er fyrsternes paladser.

 

Man fortsætter ad gaden modsat paladsets facade og kort efter er man på PIAZZA STROZZI, der domineres af det kæmpemæssige

Palazzo Davanzati - gårdmiljø

 

 

Palazzo Strozzi

Sammen med Medici-paladset er dette et af de smukke eksempler på renæssancens paladsarkitektur. I dag anvendes paladset til kulturelle institutioner og skiftende udstillinger. Man kan gå en tur ind i gården eller også aflægge et besøg på den aktuelle udstilling, dette vil give et godt indtryk af de smukke sale.

 

Der drejes til venstre forbi PALAZZO STROZZI hen til VIA TOURNABUONI, hvor der drejes til højre, og her lidt længere oppe ad gaden på venstre side ligger så et andet af de fine huse.

 

Palazzo Antinori

Paladset er bygget i 1461-69 af og er fortsat hovedsæde for Antinori-familien, der er en af de førende familier indenfor italiensk vinproduktion. Selvfølgelig skal man spadsere ind og se den smukke gård, men man kan man besøge cantinetta'en for at smage et glas af husets fremragende vine. Har man vovet sig ind til de gallaklædte tjenere, så prøv husets flagskib GALESTRO, der er en knasende tør let prikkende hvidvin.

Stedet ånder luksus så det er absolut ingen billig fornøjelse at besøge stedet, men det er en oplevelse.

 

Der ligger en normal bar overfor paladset, så man kan under alle omstændigheder fortsætte lettere forfrisket venstre rundt om paladset holde til højre i VIA DEL MORO og fortsætte frem til PIAZZA S. MARIA NOVELLA, hvor man på den anden side ser den smukke facade på

 

S.Maria Novella

Dominikanerkirke fra 1247 er en af byens fire hovedkirker og med det fornemme gotiske kirkerum er den absolut et besøg værd. Renæssancefacaden er tegnet af Leon Battista Alberti i 1458.

I korrummet bag hovedalteret har Ghirlandaio udført en række fresker med motiver fra Maria's og Johannes' liv. I kapellet til venstre for koret kan man se et trækrucifiks af Brunelleschi, og i midten af hovedskibet hænger det nyrestaurerede krucifiks af Giotto og i skibet på den venstre væg er der en berømt fresko "Treenigheden" af Massaccio.

Udover det nævnte er kirken rigt udsmykket med værker af blandt andre Ghiberti og Filippino Lippi.

I den tilhørende klostergård "CHISTRO VERDE" finder man Paolo Uccellos fresker med motiver fra det gamle testamente. Endvidere kan man se det overdådigt udsmykket SPANSKE KAPEL.

Disse herligheder kan besøges mod en mindre entre, indgangen ligger til venstre for kirken i nr. 19.

 

På den anden side af Piazza S. Maria Novella bagved anlægget med de små obelisker båret af skildpadder ligger den elegante

 

LOGGIA di S. PAOLO,

Loggiaen er udsmykket med Giovanni della Robbia's terracotta medaljoner.

 

Så er det slut for denne tur, men ønsker man en "vaskeægte" florentinsk frokost, så fortsættes fra LOGGIA DI S. PAOLO ud ad VIA DELLA SCALA og straks efter til venstre ad VIA DI PORCELLANA til VIA PALAZZUOLO, og så er man midt i et af byens arbejder kvarterer. Her i disse gader findes nogle billige og ægte florentinske spisesteder. I VIA PALAZZUOLO hos "DA GIORGIO" i nr. 100 og hos "IL CONTADINO" i nr. 69.

 

21. august 2009 / ot