Firenze

Kirker og muséer

Tekst

 

- kapeller

- kirkerne

- klostre (Cenacoli)

- paladserne

- steder og pladser 

 

Muséer og gallerier

 

Accademia; Galleria dell'Accademia

Via Riccasoli 60, ude ved S. Marco. åbent 9-14; lukket mandag.

 

Det florentinske kunstakademi blev grundlagt af Cosimo I i 1562 i bygningerne fra det 1400 årh. Det blev i 1784 omdannet til museum, udover den fantastiske Michelangelo samling rummer muséet i dag en meget fin samling af toskansk kunst fra det 13.-15. årh.

Stueetage.        

Michelangelo:

* Den originale David,

* 4 "slaver" fra Julius II's gravmæle

* "Pietá" fra Palestrina.

Botticelli:

* Madonna med barn, S. Giovanni og to engle.

 

Galleria Palatina (Palazzo Pitti)

Se under paladserne

 

Galleria dell'Uffizi (Uffizi)

Åbent hverdage undtagen mandag 9.00-19.00; søndage 9.00-13.00. For at undgå at skulle stå i de lange billetkøer anbefaler museet, at der bestilles tid fra Danmark på tlf.nr. 0039 055 471960.

Simone Martini: "Bebudelse" (1333)

Galleria dell'Uffizi regnes for en af største og fineste kunstsamlinger i verden, her er der samlet så mange kunstværker så det er komplet umuligt på et besøg at se alle værker på en fornuftig måde. Derfor må man foretage en udvælgelse og nedenstående 40-50 værker (de fleste fra Firenzes storhedstid) er mine anbefalinger, men der vil være et utal af andre meget kvalificerede udvælgelser alt efter personers interesse og smag.

 

rum  2              

* Giotto:  "Madonna med barn"

* Cimabue: "Madonna med barn"

* Duccio:  "Madonna Rucellari 1285"

 

rum  3              

*  Simone Martini: "Bebudelsen" (1333).

*  Ambrogio Lorenzetti: "S. Nicolo's liv" (1332) - "Prezentazione di Gesu al tempio".

*  Pietro Lorenzetti: "Pala delle Beate Umilita"

 

Rum 5/6        

*  Gentile di Fabriano: "Adorazione dei Magi" (1423)

 

rum  7              

*  Uccello: "Slaget ved San Romano"

Fra Angelico: "Madonna med barn" ; "Maria's Kroning.

Masaccio: "S. Anna selvtredie" (1424)

 

Masaccio: "S. Anna selvtredje" (1424)

 

Filippo Lippi: "Incoronazione della Vergine"

rum  8              

*  Filippo Lippi: "Maria's himmelkroning" (1441/47) - "Maria på trone omgivet af helgener" - "Madonna med barn".

 

rum  9

* Botticelli: "Judith og Holefernes"

 

Rum 10 

* Botticelli: "Venus fødsel" - "Primavera" - "Bebudelsen" - "Pallas Athene og kentaueren" - "Bebudelsen" - "Kongernes tilbedelse" - "Madonna del Magnificat" - "Madonna del Melagrano" og  "Apelles' Bagtagelsen".

*  Hugo van der Goes: "Portinari-altertavlen"

* Ghirlandaio: "Madonna og barn på trone omgivet af engle og helgener" - "Adorazione dei Magi".

 

Hugo von der Goes: "Trittico Portinari" (1483)

 

Leonardo da Vinci: "Ærkeenglen Gabriel"

rum 15             

*  Leonarda da Vinci:  "Maria Bebudelse" - "De hellige trekonger" (1481)

*  Verrocchio: "Kristus dåb" med engle af Leonardo da Vinci.

*  Perugino: "Cristo nel orto" og "Pietá"

 

rum 18 (Tribuna)

* Bronzino: "Ritratto d Eleonora di Toledo" (1539)

Agnolo Bronzino (1503-1572). Florentinsk hofmaler hos Cosimo di'Medici. Mange portrætter, som udmærker sig ved deres værdige, repræsentative holdning og klare glatte stofgengivelse.                                       

* Pontormo: "Ritratto di Cosimo il Vecchio"

 

rum 21

* Carpaccio: "Sibylle"

* Giovanni Bellini: "Allegoria Sacra"

* Giorgione: "La

 

rum 25

* Michelangelo: "Den hellige familie" (1504) Doni-tondo.

 

Leonardo da Vinci: "Jomfru Maria bebudes"

 

Pontormo: "Cena in Emaus"

 

rum 26

Del Sarto: "Madonna delle arpie" (1517), opkaldt efter de fabelvæsener, der er afbilledet på den sokkel madonna står på. Et af højrenæssancens kultbilleder, der blev restaureret i 1984.

* Rafael: "Ritrattro di Leone X con i cardinali Giulio de'Medici e Luigi Rossi"

* Rafael: "Madonna del Cardellino" (1505)

 

rum 27

* Pontormo: "Cena in Emaus"

* Bronzino: "Sacra famiglia con San Giovannino"

 

rum 28

-   Tiziano: "Venere d'Urbino" (1538) - "Ritratto di Eleonora Gonzaga" - "Flora" - "Ritratto di Francesco della Rovere"

 

rum 35

-   Tintoretto: "Sant'Agostino risana gli sciancati"

-   El Greco: "Santi Giovanni evangelista e Francesco"

 

rum 43

-   Caravaggio: "Bacco" - "Medusa".

 

Og så er der helt ude - efter rum 45 - toiletter og ikke mindst en udmærket bar, hvor man kan sidde på terrassen over Loggia di Lanzi og fordøje verdenskunsten og nyde et køligt glas, det har man fortjent, selv om man kun skulle have set en lille brøkdel.

Carravaggio: "Medusa"

 

Michelangelo: "Bacchus" (1497)

 

Bargello; Museo Nazionale del Bargello

Via del Proconsolo 4; åbent 9-14; lukket mandag.

Bargello blev opført 1254-1261 og er det ældste offentlige palads i Firenze. Det blev anvendt som regeringsbygning først for "primo popolo", "Capitano del popolo" og "Podesta" og i 1574 blev det fængsel. I 1859 blev det museum for skulptur til aflastning af Galleria degli Uffizi. Også her skal man udvælge det, jeg kalder toppen af verdenskunsten:

stuen               

*  Michelangelo: "Bacchus" (1497). Hans første fritstående statue

*  Michelangelo: "Brutus". Buste

*  Michelangelo: "Pitti-tondo" (1501).

Marmorrelief af Maria med Jesus og Johannes. Denne tondo skal sammenlignes med en tilsvarende ophæng på den anden side af væggen.

 

1.sal                

*  Brunelleschi: Konkurrenceforslag til dåbskapellets døre.

*  Ghiberti : Konkurrenceforslag til dåbskapellets døre.                        

*  Donatello: Davidstatuerne, S. Giorgio, buste af Niccolo da Uzzano

 

2.sal                

*  Verrocchio: Statue af David (1472-75) og Marmorbuste af "Dame med blomster".

*  Luca della Robbia: "Madonna med barn" terrakottarelief og andre arbejder.

 

Donatello: "Niccolo da Uzzano"

 

Giotto: "San Stefano"

Museo Horne

 

Museo Horne

Via dei Benci 6

Dette palads har tilhørt Leon Battista Alberti, men blev i 1864 overtaget af en engelsk samler Herbert Horne. Et besøg i dette palads kan sammenlignes med et besøg i Palazzo Davanzati. Kunstsamlingen rummer flere fine værker som:

* Giotto: "S. Stefano" - "Madonna med barn"

* Simone Martini: "Dipthycon  med Julian af Norwich i bøn"

* Gozzoli: "Nedtagelsen fra korset" (1491)

* Dosso Dossi: "Algegori om musik" (1522)

 

Museo del Opera del S. Croce

Her skal man se på siden om kapeller, hvor dette er gennemgået.

 

Museo S. Marco

Her skal man se på siden med klostre.

 

Museo della casa Fiorentina Antica.

Her skal man se på siden med paladser under "Palazzo Davanzati"

 

 

Spedale degli Innocenti

Piazza SS. Annunziata 12; Galleria dello Spedale degli Innoncenti åbent 9-14 dagligt undtagen onsdag.

Hittebørnshjemmet blev bestilt af silkehandlernes laug som en del af laugets sociale arbejde. Opførelsen blev påbegyndt af Brunelleschi 1419 og i 1445 blev det første hittebarn optaget på institutionen. Indtil 1875 kunne man uset aflevere et uønsket barn ved den lille drejekarussel i venstre side af loggiaen, vel vidende at indenfor i Ospedale degli Innocenti ville barnet blive passet, få en skoleuddannelse og derefter en læreplads. I bygningerne opretholder Firenze fortsat en kostskole og flere børne- og ungdomsinstitutioner.

Andrea della Robbia: "Udsmykning"

Spedale degli Innocenti"

 

Ghirlandaio: "Kongernes tilbedelse"  (1488)

Pinacoteca Ospedale degli Innoncenti

Ideen til loggia'en fik Brunelleschi fra den gamle basilica S. Pietro i Rom. Hele konstruktionen er baseret på søjler, pilastre og en geometrisk rumkonstruktion, så forhallens hvælving består af ni krydshvælvinger over et kubisk rum. Alt dette og mere til er gået over i arkitekturhistorien, som den første renæssancebygning. Medaljonerne med svøbelsesbørn mellem buerne er fra 1487 og udført af  Andrea Della Robbia.

 

Har man tid bør man aflægge et besøg i det lille museum om ikke andet for at opleve gården og de smukke rum, men man kunne også gøre det for at se et par berømte billeder

Ghirlandaio: "Kongernes tilbedelse" 1488.

En altertavle udført til bygnings­kompleksets kirke. Det er et utroligt billede, hvor detaljerne viser barnemordet i Bethlehem, flodlandskab med by og rytteroptog.

Filippo Lippi: Madonna con bambino e angelo.

Andrea del Sarto: La Madonna in Gloria.

 

 

Museo dell'Opera di S. Maria del Fiore (Domkirkemuseet).

Dette lille museum bør være et "must" for alle. Hvis man kun skal se en skulptur i sit liv er der herinde et par bud på, hvilken det skal være. For mig er den ene "Maria Magdalena" på 1.sal, men der er mange andre muligheder.

 

Stuen               

*  Brunelleschi: konstruktionstegninger, modeller og værktøjer fra arbejdet med kuplen.

*  Donatello: "Johannes Døberen" statue fra domkirkefacaden.

 

Filippo Lippi: " Madonna con bambino"

Pinacoteca Ospedale degli Innoncenti

Donatello: "Profeten Habakuk"

Domkirkemuseet

Trappeafsats    

*  Michelangelo: "Pieta" (1550).

Tænkt til kunstnerens egen gravmæle. Desværre brækkede benet på Jesus, så den blev kasseret og færdiggjort af en anden kunstner, hvilket er gået ud over Maria Magdalena. Læs ellers om Pietá'en på siden med omtalen af Michelangelo.

 

1. sal               

*  Donatello: Mesterværket - træskulpturen af "Maria Magdalena", Sangertribunen; seksten statuer af profeter og sibyller fra campanilens nicher; heriblandt "Habakuk"; "Zuccone"; "Jeremias".

*  Luca della Robbia: Sangertribunen ophængt modsat Donatellos.

*  Ghiberti: Fire nyrestaurerede felter fra Paradisporten.

 

 

Opificio delle Pietre Dure

Via degli Alfani 78. åbent 9.00-13.00 lukket søndage.

 

Et museum for de hårde sten, hvor man kan man se udviklingen i mosaikkunsten, specielt spændende for dem der glæder sig over alle de smukke "stenbilleder" i de florentinske kirker og paladser. Opificio er - udover det lille museum - en af verdens førende restaureringsanstalter.

           

Museo di Storia delle Scienza.

Piazza dei Giudici 1.

Et pragtfuldt museum for dem der interesserer sig for naturvidenskab. Matematiske regnemaskiner fra 1500 tallet, modeller af Gallileis fysikforsøg, astronomiske redskaber og meget mere. På dette museum kan man opleve, at renæssancen var mere end kirker, paladser, skulpturer, billeder og litteratur. Renæsancen betød også en formidabel udvikling inden for naturvidenskaberne, hvilket gav sig udtryk i etablering af et naturvidenskabeligt akademi i 1500-tallet.

 

14. december 2009 / OT

Donatello: "Profeten Jeremias"

Domkirkemuseet