Sicilia
Kunst og kunstnere
- Agrigento (**) - Cefalù (*) - Monreale (**) - Palermo (**) - Piazza Armerina (**) - Siracusa (**) - Taormina (**)
|
Noter om enkelte kunstnere på Sicilien
Antonello da Messina (1429-1479) Antonello da Messina, ca. 1430-1479, italiensk maler fra Messina, en af den tidlige renæssances mestre, der forenede det nederlandske maleris detaljerigdom med det italienske maleris monumentale form. Han kom i lære i Messina og blev omkring 1450 elev hos en neapolitansk maler Niccolò Colantonio. I Napoli fik han kendskab til billeder af de flamske mestre Jan van Dyck og Rogier van der Weyden. Der er mange teorier om Antonello og den flamske kunst, rejste han til Holland for at studere eller mødte han de flamske malere i Milano? Intet kan bekræftes, men blandt mange andre er Giorgio Vasari enige om at tilskrive Antonello æren for at have udbredt den nederlandske oliemaleriteknik i Italien. Antonello arbejdede på Sicilien og i Syditalien det meste af sit liv. Et af hans kendteste værker er den lille intime skildring af Den hellige Hieronymus (ca. 1470, National Gallery, London). I Gregorius-fløjalteret (1473, Museo Regionale, Messina) ses påvirkning fra Jacopo og Giovanni Bellini og fra Piero della Francesca; nyt for den tid var den sarte farveholdning og skyggebehandlingen, som anslår den rumlige virkning. I Bebudelsen (1473/75, Galleria Nazionale, Palermo) er den dristige forkortning af Marias løftede hånd et indslag i ungrenæssancens ånd, mens det intense lys og formernes voldsomme plasticitet peger frem mod Caravaggios kunst.
I begyndelsen af 1470’erne opholdt Antonello sig flere gange i Venezia, hvor han underviste i den ”flamske teknik” om farveeffekter og farvestoffer. I denne periode var flere af de venetianske mester Bartolemeo og Ludovico Vivarine, Gentile og Giovanni Bellini, Carpassio og Cima del Cognegliano deltagere i udviklingen. |
Antonello di Messina: "Madonna med barn og sponsor" Museo regionale, Messina |
Antonello da Messina: "Politico" Museo regionale, Messina |
Fra den periode malede Antonello blandt andet ”S. Sebastiano” (Gemäldegalerie, Dresden), der udstråler en for den tid usædvanlig harmoni mellem den monumentalt fremstillede helgen og det venetiansk inspirerede sceniske bybillede. Udover dette billede findes der en række Madonna billeder og andre helgenbilleder. Hans værker i denne periode viser en større vægt på den menneskelige figur, hvad angår både anatomi og følelse. Sideløbende med de religiøse billeder malede han en række mandsportrætter, fx ” Portræt af en mand” (1465-70; Cefalu), ”Portræt af en condottiere” (1475, Louvre). Interessen for det psykologiske studie kommer ligeledes til udtryk i en serie malerier af Jesus, ”Ecce homo”, det første dateret 1470/73 (Metropolitan Museum of Art). De er alle karakteriseret ved at han maler portrættet i en vinkel så man kan se 3/4 –del af ansigtet. Antonello returnerede kort til Sicilien i 1476, hvor han malede det berømte ”Virgin Annunciate” (Palazzo Abatellis, Palermo). Han døde i Messina i 1479 Værker på Sicilien Cefalu Museo Mandralisca “Ritratto d’Ignoto” (*) (1465). Et af portrætkunstens fornemmeste værker. Billedet kan ses på siden Cefalu. Messina Museo regionale: * ”Politico” (1473). (”Madonna in trono”, ”S. Gregorio”, ”S. Benedetto”, ”L’Arcangelo annunziante” og ”L’Annunziata”) "Madonna med barn og en bedende franciscaner". Palermo Galleria regionale della Sicilia. “L’annunziata” (**), “S. Gregorio Magno” (*), “S. Agostino” (*), “S. Girolamo (*) alle fire billeder dateres 1473. Siracusa Galleria regionale:“Annunciazione” (**) 1474
|
Domenico Gagini: "Madonna col Bambino" Duomo - Siracusa |
Gagini-familien Familien kommer fra det nordlige Italien, men dens medlemmer arbejder i hele Italien, blandt andet i Genova, Firenze og Rom.The family includes his father, Domenico (1449-1492), also a sculptor. De arbejdede som skulptører, stenhuggere, malere og arkitekter. De første personer, der er registreret i Genova er Beltrame Gagini og hans tre sønner Pietro, Giovanni og Pace. Efterfølgende er Pietros søn Domenico Gargini og hans nevø Elia Gagini, hovedmændene bag et stort Gagini-værksted, hvor alt arbejde (skulptur, stenhuggeri) blev udført i fællesskab. Deres værker var hovedsageligt af dekorativ og ornamental art, figurative skulpturer kom i anden række. Gagini-familien optræder talstærkt overalt på Sicilien, og værkstedet var produktivt i Genova indtil 1800-tallet.
Domenico Gagini (1420/25-1492) Han var søn af Pietro Gagini og den første billedhugger i familien, der opnåede international berømmelse. Han blev født i Ticino (Schweiz) og efterfølgende studerede han i Firenze hos Brunelleschi. Kommer til Genova i 1447 for at arbejde på facaden til S. Giovanni Battista (duomo), og fra 1457 arbejder han i Napoli for kong Alfonso af Aragonien. 1463 kommer han til Palermo, hvor han, og senere hans familie udfører en række dekorative udsmykninger og skulpturer i byen og andre steder på øen. Værker på Sicilien: Catania S. Maria del Monte: “Madonna del Salterio” (*) Marsala Duomo: ”Madonna del Popolo” (1490) Messina Museo regionale: “S. Giorgio, la principessa e il drago” (bas-relief) Palermo Cattedrale: En af Domenico Gagini mest bemærkelsesværdige værker er udsmykningen af koret i Palermos domkirke, hvor relief paneler dannes af tal i forskellige størrelser. S. Agostino: La Porta laterale S. Francesco d’Assisi: adskillige Skulpturer sammen med Antonello, Antonio og Giacomo Palazzo Abatellis: ”Madonna del latte” (skulptur) Siracusa Galleria regionale: ”Madonna che allatta il Bambino” og ”Madonna del Cardillo”. Duomo, venstre sideskib: "Madonna col Bambino" og "S. Lucia"
|
Domenico Gagini: "S. Lucia" Duomo - Siracusa
|
Antonello Gagini: Madonna col Bambino Cattedrale Taormina |
Antonio (Antonello) Gagini (1478 - 1536) Søn af Domenico Gagini og født i Palermo. Han blev uddannet som billedhugger og var hovedsagelig aktiv på Sicilien og Calabrien. Han blev det største kunstneriske navn Gagini-familiens sicilianske gren. Traditionen fortæller at han i perioden 1504-1506 opholdt sig i Rom, hvor han virkede som assistent hos Michelangelo, der arbejdede med gravmælet for pave Giulio II (statuen af Moses) i S. Pietro in Vincoli. Hans arbejder viser stor indflydelse fra Francesco Laurana, Michelangelo og Sansovino. Antonello opbyggede et meget stort værksted, og gennem årtier havde han og værkstedet næsten monopol på udførelsen af skulpturelt arbejde i regionen. Det skal dog bemærkes, at mængden af opgaver til værkstedet førte til en kunstnerisk og stilmæssig stagnation. Han virkede også som arkitekt blandt andet i Palermo ved opførelsen af S. Maria di Porto Salvo. Han fik 5 sønner der alle blev uddannet som billedhuggere, nedenfor omtales to af sønnerne, de tre øvrige var Fazio (1520-1567), Giandomenico (1503-1567) og Vicenzo (1527-1595), der også har fået placeret værker forskellige steder på Sicilien. Værker på Sicilien Erice S. Giovanni Battista: “S. Giovanni Evangelista” (1531)
Marsala Duomo: ”Passione” (1532), et marmorrelief
Messina Duomo (1. Alter i venstre sideskib): ”S. Giovanni Battista”
Palermo Cattedrale: Flere statuer i tværskib og presbitorio
|
S. Zita: flere skulpturer S. Francesco d’Assisi: flere imponerende skulpturer fra familien Palazzo Abatellis: ”Madonna col Bambino”, Madonna del Buon Riposo” og ”Ritratto di giovinetto”. S. Maria degli Angeli: Madonna e le Ss. Caterina e Agata” (1528) Chiesa del Carmine: værker uden navn
Taomina Cattedrale: "Madonna col Bambino"
Trapani Museo regionale ”Agostino Pepoli”: “S. Giacomo Maggiore” (*) (1522) S. Maria del Gesú (Cappella Staiti): En marmorbaldakin (1521) herunder har Andrea della Robbia udført en “Madonna degli angeli” i terracotta.
Og mange, mange flere, da stort set hver eneste lidt større by har mindst et værk af Antonello Gagini. |
Antonello Gagini: "Il transito di Maria" Cattedrale del Taomina |
Giacomo Gagini: "Madonna col Bambino" Santuario dell'Annubziata; Trapani |
Antonio/Antonino Gagini (1510-1574) Søn af Antonello Gagini. Værker på Sicilien Kan findes i Mazara del Vallo, Sciacca, Calasciebetta, de vigtigste er dog Erice S. Giovanni Battista: “Battista” (1539)
Trapani Santuario dell’Annunziata (cappella della Madonna): “Padre eterno e profeti” (1531-37) marmorrelief udført sammen med Giacomo Gagini.
Giacomo Gagini (1517-1598) Søn af Antonello Gagini Værker på Sicilien Palermo S. Francesco d’Assisi: flere imponerende skulpturer fra familien S. Maria di Porto Salvo: marmorarbejde ved portalen.
Trapani Santuario dell’Annunziata (cappella della Madonna): “Padre eterno e profeti” (1531-37) marmorrelief udført sammen med Antonino Gagini.
Caravaggio (1573-1610) Michelangelo Merisi da Caravaggio arbejdede i Rom fra 1590, hvor han malede en stor del af sine hovedværker. Han måtte forlade Rom på grund af drab på en tjener, og de sidste år levede og arbejdede han især i Napoli og på Sicilien.
Hans billedstil er en rå realisme kombineret med stor plasticitet, der skabes ved nogle kraftige lysvirkninger og perspektivforkortninger. Hans stil var revolutionerende for tiden, billedkunsten kunne skabe den perfekte gengivelse af naturen, det nye kom Caravaggio med. Hans skikkelser var helgener, apostle og kirkefædre, men de er robuste, jævne folk i modsætning til renæssancens aristokratiske skikkelser og idealiserede omgivelser. |
Caravaggio: ”Risurrezione di Lazzaro” Museo regionale; Messina |
Hans malerier er ikke jævnt, men kun pletvist belyst, idet nogle dele rammes af et stærkt og intenst lys, mens andre ligger i dyb skygge. Det er lyset alene, der giver fylde til formerne og lader det flygtige øjeblik træde stærkt frem. De stærkt belyste områder giver indtryk af at træde frem i relief, bevægelse og kontrast får næsten billederne til at eksplodere. Det er en voldsom malerkunst, der ejer en så stærk dramatisk intensitet, at de drager betragteren ind i billedet. Caravaggio's arbejder bliver en forløber for barokkens dramatiske udtryksformer. Værker på Sicilien Messina Museo regionale: ”l’Adorazione dei pastori” og ”Risurrezione di Lazzaro” begge malet i perioden 1608-1609.
Palermo Oratorio di S. Lorenzo: ”Nativita di Gesù” (1609). (Billedet blev stjålet i 1969).
Siracusa Galleria regionale: Caravaggio: “Seppellimento di S. Lucia” (1608)
Giacomo Serpotta (1652 - 1732) Serpotta blev født og døde i Palermo og i mellemtiden forlod han aldrig Sicilien. Hans far Gaspare var billedhugger og Giacomo og en bror Giuseppe (1653-1719) blev uddannet som billedhuggere og stukkatører. |
Caravaggio: ”Nativita di Gesù” (1609) Oratorio di S. Lorenzo; Palermo
|
Giacomo Serpotta: "L'Ospitalità" Oratorio di S. Lorenzo, Palermo |
De to brødre etablerede et værksted (senere blev Giacomos søn Procopio (1679-1755) deltager), der på grund af den fremragende og helt unikke kvalitet i stukarbejdet fik adskillige opgaver i og udenfor Palermo. Giacomo Serpotta skabte en original teknik til polering af stuk, så de med fremtrådte med en glans som gjorde at de kunne forveksles med poleret sten. Hans værker når en teknisk kreativitet af et helt ukendt niveau, samtidig med at han formår at arbejde med perspektiv og asymmetriske arrangementer i en blomstrende elegance. Han anvender ofte placeringen af elementer på en asymmetrisk eller uortodoks måde for at skabe perspektiv og realisme Han ændrer stukarbejde fra håndværk til stor kunst. Hans arbejder er inspireret af Bernini, Antonio Raggi og Antonello Gagini, og han får selv stor indflydelse på den tyske rokoko-stil. Da stukprodukterne var billigere end sten blev de ofte anvendt i indendørs arkitektoniske miljøer som kirker, paladser, kontorer og borgerhjem. Værker på Sicilien Palermo Oratorio di S. Cita: ”Misteri del Rossario” og ”Battaglia di Lépanto” og mange flere. Udført i perioden 1688 til 1718. Oratorio del Rosario di S. Domenico: Udsmykning udført (1710-1717) S. Francesco d’Assisi: En række allegoriske statuer (1723) i kirkens hovedskib. Oratorio di S. Lorenzo: En fantastisk stukudsmykning (*) (1698-1710), der regnes for et hovedværk. 10 mindre statuer symboliserende fx. “Barmhjertigheden” og “Almissen”, 8 relieffer med små historier fx. “Scener fra S. Lorenzo og S. Francesco’s liv” og et billede med “Martirio di S. Lorenzo”. Dette er en (*) værd. S. Maria degli Angeli: I kapellerne th og tv for presbitorio er der udsmykninger. Chiesa di S. Matteo: Statuer Chiesa del Carmine: Stuk-dekorationer af Giuseppe og Giacomo S. Agostino: Meget fine stuk-dekorationer på vægge og pilatre.
Monreale Collegiata: Søjler dekoreret med stuk (1723)
23. juni 2009 /ot |
Giacomo Serpotta: "L'Umiltà" Oratorio di S. Lorenzo, Palermo
|