Berlin
Ture i Byen
* Forsiden
|
Tur 2 Unter den Linden til Potzdammer Platz
Turens udgangspunkt er Alexander Platz Berlins største plads med et areal på 3 hektar, der med krigens ruinhobe omfattede et langt større område, der indtil videre domineres af en fantasiforladt bygningsmasse. Fra tiden før 2. Verdenskrig er der kun bevaret to kontorbygninger ”Alexanderhaus” og ”Berolinahaus” fra 1932. Pladsen fik sit navn i 1805 til ære for den russiske zar Alexander I, medens han var på besøg hos Friedrich Wilhelm III. Indtil 1969 omlage DDR-planlæggerne pladsen med en trafikdæmpende zone i midten omkranset af motorgader og enkelte bygningskomplekser, som fx Haus der Lehrer med et omløbende murmaleri, Haus des Reisens, Hotel Park In. Anlæggets midtpunkt markeres af Urania-verdensuret og Folkevenskabets Fontæne. Midt i det hele skal der ikke glemmes placeringen af S- og U-bahnhof Alexanderplatz. Som Alfred Döblin skrev i sin roman ”Berlin Alexanderplatz”: ”Kolossalt mange mennesker er der på Alex, og alle har travlt.” Pladsen er st or og ikke særlig indbydende, der er ikke tale om et ”gåtursted”, men enkelte seværdigheder er dog tilstede. Det ti meter høje ”verdensur” fortæller, hvad klokken er andre steder i verden. Et markant blikfang på pladsen er Fernsehturm, som med sine 368 meter er den højeste bygning i Berlin. På 40 sekunder fører elevatorerne passagerne på til den roterende tele-café i 207,54 meters højde. På en halv time kommer man horisonten rundt.
Turen fortsætter ad Karl Liebknecht Strasse til
· Marienkirche Vor frue kirke er den første gotiske bygning i byen, opført i brandenburgske mursten sidst i 1200-tallet (første gang omtalt på skrift i 1294), og den tjente dengang som religiøst centrum for den nye bydel Berlin og Cölln. Det lille klokketårn er fra 1418, det blev i 1789 udstyret med et hjelmtag i nygotiske og klassicistiske former af Carl Gotthard Langhans. Kirkens enke, hvidkalkede harmoniske hvælvinger og store lyse vinduer fremhæver det overdådige inventar, især skal fremhæves barokprædikestolen af alabast udført af Andreas Schlüter (1703) med en imponerende baldakin båret af gotiske søjleknipper. Helt enestående er ”dødedans” freskoen, der i 1860 blev genopdaget i tårnhallen, og som er den ældste af sin art i Tyskland. Det to meter høje og 22 meter lange vægmaleri fra 1485 fortæller i 28 sceniske billeder, hvordan Døden fører repræsentanter for de gejstlige og verdslige stænder ind i sit rige. Værket blev udført efter pestepidemien i 1484. |
fernsehturm - Alexanderplatz
|
Det forvitrede forsoningskors foran kirken erindrer om provst Nikolaus von Bernau, der blev myrdet i 1325.
På pladsen bagved kirken (Berlins egentlige hjerte) kan man se et stort springvand - Neptun-brønden og lidt længere inde efter Spandauer Strasse passerer man
· Marx-Engels-Forum Dette er et stykke realsocialisme midt inde i byen. Siden 1986 har de to filosoffer Karl Marx og Friedrich Engel siddet ved bredden af Spree, i overstørrelse og af bronze. Det er et værk af Ludwig Engelhardt.
På den anden side af Marx-Engels Forum nede ad gaden langs Spree kan man besøge et nyt museum.
* DDR-Muséum Åbent alle dage 10.00-20.00, beliggende ned til Spree lige overfor Berliner Dom. Museet er en meget pædagogisk og fremragende udstilling om dagliglivet i DDR (kan mest sammenlignes med Arbejdermuseet i København). Prøv at sidde i en Trabant, se østfjernsyn, røre ved Freie Deutsche Jugend–skjorte og østjeans, at rumstere rund i køkkenet, trække skufferne ud og oplev, hvrodan daligdgaen i øst var, også i det små – men husk også at afprøve aflytningsudstyret i Stasi-hjørnet.
* Berliner Dom På dette sted opførte fik pave Paolo II opført et lille kapel for S. Erasmus som Berlins første sognekirke. Under Friedrich II fik opført en barok nybygning, der i 1816-1821 blev ombygget i klassicistisk stil efter tegninger af K. F. Schinkel. Da denne kirke ikke længere opfyldte kejserrigets præsentationsbehov lod Wilhelm II den nedrive og en ny opført mellem 1895 og 1905. Det hele blev planlagt i kejserlig målestok, da Berliner Dom skulle være protestantismens hovedkirke i forhold til det katolske modstykke i Köln. Forbilledet er S. Pietro in Vaticano inspireret af den italienske højrenæssance og af barokken. Som en triumfbue åbner hovedportalen sig ud mod Lustgarten. Den kuppeldækkede centralbygning består af schlesisk sandsten. Domkirken, der i 1944 blev voldsomt ødelagt, blev genopbygget fra 1974 og blev efter færdiggørelsen af den indre renovering genåbnet i 1993. I kirkens venstre side står de store sarkofager for Friedrich Wilhelm, den store kurfyrste (1620-1688) og Friedrich III (1831-1888) I kirkens højre side står Andreas Schlüters prægtige kister, hvor dronning Sophie Charlotte og kong Friederich I (1657-1713) har deres sidste hvilested. I krypten findes 90 gravmæler for en række medlemmer af Hoenzollerdynastiet, ved udgangen står en ”Pieta” udført af Michael Lock i 1888 (Michelangelo har ikke levet forgæves).
Overfor Berliner Dom på den anden side af Spree lå tidligere DDR’s udenrigsministerium Palast der Republik, der blev nedrevet midt i 1990’erne, så nu ligger alt åbent og danner Schloss Platzt, hvor det gamle Hohenzollerslot fra 1500-tallet var beliggende indtil resterne i 1950 blev det blev sprængt i luften. Nu er der blotlagt nogle fundamenter og rester af mønttårnet fra 1573. Overfor Schloss-platz ligger Lustgarten, der oprindeligt var slottets køkkenhave, senere prydhave og under DDR en skulpturpark. Bagved Lustgarten på den anden side af Bodenstrasse kan man se Museumsinsel, med det foranliggende Alte Museum, der er tegnet af K. F. Schinkel, som et palads for kunsten.
Fra Schloss Platz og Lustgarten fortsættes frem mod broen over til Under den Linden. Den forhenværende pragtallé udgjorde Berlins kulturelle midtpunkt. I 1647 lod ”Den store kurfyrste” ridestien beplante med lindetræer i seks rækker fra slottet til Tiergarten, men rigtig karakter fik den 1,2 km lange og 60 meter brede boulevard dog først under Friedrich I (1688-1733) og Friedrich II, den store (1740-1786).
* Schloss-brücke Berlins fornemmeste bro forbinder det tidligere slotsområde med Unter den Linden. Efter man i DDR-tiden sprængte Statsschloss blev broen omdøbt til Marx-Engels Brügge. Efter Befrielseskrigene fik K. F. Schinkel til opgave (1819-1824) at anlægge en bro af sten, der sammen med ”Neue Wache” skulle indgå i ”et harmonisk hele langs denne smukke gade”. Støbejernsbalustrader, udsmykket med søheste, tritoner, delfiner og andre havdyr, forbinderi hver side fire granitpostamenter med indsatte runde medaljoner med ørnemotiver. Efter K. F. Schinkels død udførte elever fra C. D. Rauchs skole (1847-1857) efter hans tegninger de skulpturer, der fremstiller en krigers livs- og lidelsesvej. Til erindring om afslutningen på Befrielseskrigene står otte figurgrupper højt hævet ude på broen. Hjørnegruppernes temaer: Den bevingede sejrsgudinde Nike lærer drengen heltesagn (Emil Wolff, 1847), Kroner sejrherren (Friedrich Drake, 1853), løfter den sårede op (Ludwig Wichmann, 1853), og bærer den døde kriger i sine arme op til Olympen (August Wredow, 1847). Den midterste gruppe viser, hvordan ynglingen undervises i brugen af våben, hvordan krigeren endelig modtager sine våben af Nike, bliver ført i kamp og står under gudindens beskyttelse.
Fra Sloss-brücke kan man til venstre se den pragtfulde * Friedrichs-Werderske Kirche, der i dag er indrettet som et museum for K.F. Schinkel, men her er også udstillet en række skulpturer af den tids førende kunstnere. En omtale af kirken følger senere på turen.
Under den Linden. Ridesti fra 1573, der af kurfyrst Friedrich Wilhelm i 1647 blev omdannet til en bred allé.
* Zeughaus - Deutsches Historisches Museum) Våbendepotet (tøjhuset) er opført i perioden 1695-1705. Andreas Schlüter (Tysklands betydeligste barok billedhugger) er mester for facadens rige dekoration og de gribende masker af 22 døende krigere, der smykker den indre gård. Bygningen blev i 1875 omdannet til våbenmuseum og er i dag indrettet som Deutsches Historisches Museum. Det blev brugt fra 1952 til 1990 brugt som museum for ”Tysklands Historie med vægt på ”det tyske folks revolutionære traditioner”. Fra 2006 er museet nyindrettet med en præsentation af Tysklands historie set i en europæisk sammenhæng og i sin regionale mangfoldighed. Den gamle bygning er udvidet med en moderne udstillingshal vendt over mod Museumsinsel. En central vindeltrappe i glas tegnet af den amerikansk-kinesiske arkitekt Leoh Ming Pei forbinder de to udstillingsbygninger.
· Kronprinzen Palais eller Palais Unter den Linden (vs). Palæet blev bygget til Frederik den Store i 1732, medens han stadig var kronprins. Ombygget fuldstændig i 1856-57 af Heinrich Strack. Det blev genopført fra grunden efter luftbombardementet i 1943. Efter Wilhelm II’s abdikation i 1918 blev palæet brugt som kunstmuseum. I nyere tid har forbundsrepublikkens præsident Richard von Weizsäcker benyttet huset som residens, hvilket ikke er sket siden.
· Neue Wache Med sin klassiscistiske doriske søjleportikus blev den opført mellem 1816 og 1818 som det første bygningsværk af Berlins gennem tiderne betydeligste arkitekt K. F. Schinkel. Bygningen skulle give ly til vagten ved det kongelige slot. Bygningen er en variation over et romersk fort, en bygning der med sin tyngde kan hamle op med de to meget større nabobygninger, Universitetet og Tøjhuset. Bygningen blev i 1931 omdannet til mindesmærke for de faldne i Førte Verdenskrig, fra 1960 var det mindested for ofrene for fascismen og militarismen. Siden 1993 har den været det ”Zentrale Gedenkstätte der Bundesrepublik Deutschland für die Opfer von Krieg und Gewaltherrschaft. Central i bygningen står Käthe Kollwitz’ værk ”Pietà” i 4-dobblet størrelse.
Bagved Neue Wache ligger et par interessante bygninger · Maxim-Gorki-Theater (Am Festungsgraben 2) Bygningen blev opført i perioden 1824-1827 efter tegninger af Schinkels elev Carl Theodor Ottmer, og det var meget berømt for sin udsøgte akustik. Efter krigen blev det omdannet til teater. Paladset ved siden af blev bygget mellem 1751-1753 som hovedsæde for den preussiske finansminister. Det blev senere privaatbolig for Freiherr vom und sum Stein. Nu afholdes der Sotheby-auktioner og opføres dukketeater. Den tadsjikiske tesalon er det eneste minde om bygningens funktion som Haus der Deutsch-Sowjetischen Freundschaft.
· Humboldt Universität Bygningen er tegnet af G. W. Knobelsdorf til Frederik den Stores bror Heinrich. I 1809 blev bygningen gjort til hjemsted for det nyoprettede universitet. Efter 2. Verdenskrig blev det opkaldt efter grundlæggerne Wilhelm von Humboldt (filosof og sprogforsker) og hans bror Alexander von Humboldt (naturvidenskab), begge sidder udenfor i marmor. I haven foran bygningen er der skulpturer af Helmholz, Maz Planck og Neumann.
· Rytterstatuen af Frederik II, den store der rider med trekantet hat og kroningskåbe på sin yndlingshest – Condé. Denne 13,5 meter høje rytterstatue er Christian Daniel Rauchs hovedværk (se omtalen af C. D. Rauch i afsnittet om personer sidst i noterne).
Bebelplatz Pladsen ligger op til Unter den Linden og hører med sine omgivende bygninger til Berlins mest interessante seværdigheder. Her findes · Deutsche Statsoper Bygningen er tegnet af Knobelsdorff og opført i 1741-1743 i korintisk tempelstil, som den første bygning på pladsen. Den dag i dag er den det vigtigste operahus i Berlin. Den blev ødelagt under Anden Verdenskrig, men genopbygget og moderniseret i 1986. · Altes Palais Her boede kejser Wilhelm I allerede før han blev kejser. Det blev bygget i 1834-36, da ingen troede at han skulle blive statsoverhoved, hvilket dog skete i 1856, da hans bror Friedrich Wilhelm IV, blev for sindssyg. Bygningen nedbrændte i 1943 og blev genopført 1962-63. · Altes Bibliothek Bygningen ved siden af Altes Palais kaldet ”kommoden” på grund af formen, blev tegnet i 1775 af Georg Christian Unger. Det var foran denne bygning nazisterne (Goebbels) den 10. Maj 1933 gennemførte den første store bogbrænding. Midt på pladsen kan man gennem en rude se ned i et af de mest originale monumenter, der skal minde om nazismens forbrydelser, nemlig ”De tomme hylders bibliotek”, bog brændingen der fandt sted den 10. maj 1933, hvor nationalsocialisterne brændte mere end 20.000 ”entartete” bøger.
Der fortsættes ad pladsen til · Sankt Hedvig Kirche Katolsk kirke opført i 1747-1773 af Jean Legeay efter tegninger af Knobelsdorff skabt som et Pantheon. Efter ”De schleisiske Krige” skulle kirken fremstå som et tegn på kongelig tolerance.
Efter besøget fortsættes højre om kirken ned til Französische Strasse, hvor der holdes tv hen til Werder Strasse. · Friedrichwerdersche Kirche (Schinkelmuseum). Dette er den første af K. F. Schinkels bygninger, der udelukkende består af råt tilvirkede teglsten. Tysk nygotik med kubistiske tvillingetårne (1824-1830) inspireret af det engelske kollegiekapel. Efter svære krigsskader blev kirken i 1980’erne rekonstrueret og nyindrettet til skulpturmuseum, med værker af Gottfried Schadow, C. D. Rauch, Emil Wolff og Theodor Kalides. På galleriet kan man få et indblik i K. F. Schinkels liv og værk.
Tilbage til Französischer Strasse, der følges til Charlottenstrasse, hvor der holdes til venstre ind pål pladsen
Gendarmenmarkt Dette er efter manges mening ikke kun Berlins men Europas smukkeste plads. Den har fået sit navn efter kyrasserregimentet ”Gen d’armes”, der midt i 1700-tallet havde sine stalde her. Den stærkt krigsskadede plads blev genopbygget i 1950 i anledning af 250 års jubilæet for ”Deutschen Akademie der Wissenschaften”. Pladsen domineres af tre store bygninger: · Französischer Kirche (1701-1705). Kirken er bygget til de indvandrede franske huguenotter. · Deutche Kirche (1708). Kirken blev bygget til den preussiske lutherske befolkning.
Begge domkirkerne fik først deres kupler under Friedrierik 2. De er tegnet af Karl von Gonthard (1785), der hentede sin inspiration fra tvillingekirkerne på Piazza dell Popolo i Rom. · Schauspielhaus Midtpunktet på pladsen er K. F. Schinkels ”Schauspielhaus”, der blev bygget fra 1818 til 1821 på fundamentet af det nedbrændte Nationaltheater fra 1802 (tegnet af C. G. Langhans). Trappen – et af Schindlers mesterværker - der fører op til vestibulen med de ioniske søjler var tidligere udelukkende forbeholdt det kongelige hof. Foran teateret står et Schiller-denkmal af Reinhold Begas (1871), det blev fjernet af nationalsocialisterne i 1935, men genopstillet af DDR i 1987.
· Nolde Stiftung Seebüll, Jägerstrasse 55. (sidegade til Gendarmenmarkt overfor Schauspielhaus). Et museum for den kendte tyske kunstner Emil Nolde (1867-1956), som mange kender fra det skønne museum i Seebüll syd for Tønder. Men Noldestiftelsens samling er så stor, at Berlin har fået lov til at kigge med. · Museum Mendelsohn, Jägerstrasse 51
Fra pladsen holdes til højre ad Jägerstrasse frem til Friedrichstrasse, hvor der holdes til højre tilbage til Under den Linden, på vejen passerer man stormagasinet ”La Fayette”, hvor det stærkt kan anbefales at spise en frokost i kælderetagen. Det er et besøg værd. Fra Friedrichstrasse krydses Under den Linden, hvorefter man drejer til venstre ad Mittelstrasse frem til Schadows Strasse.
Lille omvej forbi chokoladebutik Forlader man Gendarmenmarkt venstre om Deutche Kirche ad Morenstrasse møder man på hjørnet ved Charlottenstrasse 60 den storslåede chokoladeforretning ”Fassbender & Rausch”. I stueetagen kan man se alt, hvad man har brug for at se, hvis man holder af chokolade. Måske endda lidt mere: I vinduerne udstiller forretningen Brandenburger Tor, Gedächniskirche og meget andet opført i chokolade. På 1. sal kan man spise kager og drikke kaffe eller chokolade. Fra chokoladebutikken fortsættes videre ad Morenstrasse til Friedrichstrasse, hvor der holdes til høje mod Unter den Linden
· Johan Gottfried Schadows Huset var bolig og atelier for J. G. Schadows. Det har en fornem facadeudsmykning o g en meget smuk indre gård. (Se omtale af S. G. Schadows sidst i noterne).
Tilbage til Unten den Linden og frem mod Brandenburg Tor.
En lille omvej. Fra Unten den Linden et smut ned til Wilhelmstrasse 97. Reichsluftfahrtministerium. Ernst Sagebiels bygning fra 1935-36, der skulle bevise den tyske oveermagt i luftrummet. I dag huser bygningen ”Bundesministerium der Finanzen”. Bygningen er ikke offentlig tilgængelig, men en tur rundt om bygningen giver en mulighed for at kaste et blik på søjlehallens socialistiske arbejderfrise fra bygningens tidlige DDR-tid.
· Pariser Platz Pladsen blev anlagt under Frederik Vilhelm I. Den fik i 1814 fik den sit nuværende navn efter de preussiske troppers erobring af Paris. Dengang var den omkranset af barokpalæer og klassicistiske byvillaer og den var en af byens fornemmeste adresser. Under 2. Verdenskrig blev pladsen stærk ødelagt, så kun rester af ”Akademie der Künste” stod tilbage. Først efter Murens fald kunne man fra 1993 påbegynde genopbygningen af pladsen som et samlet hele, ud fra et sæt byggebestemmelser om bygningshøjde, materialer og facadeudformning. Som eneste undtagelse er glasfacaden på ”Akademie der Künste”. Fra midten af pladsen set mod Brandenburger Tor ser man fra højre side og rundt:
På den venstre side
Hotel Adlon (vs). Hotellet var vært for den allierede kommission, der efter 1. Verdenskrig skulle overvåge Tysklands afrustning, og på samme tid bopæl for general Erich Ludendorff, der var Tysklands leder i de sidste krigsår. Huset er genopbygget som luksushotel.
· Brandenburger Tor Dette er den eneste eksisterende af de 18 byporte i den toldmur, der blev opført af den preussiske kong Friedrich Wilhelm I i 1731. Porten er opført i 1788-91 og tegnet af Carl Gotthard Langhans som en hyldes til freden efter den preussiske sejr i de tre krige om Slesien. Over porten står et hovedværk af Johann Gottfried Schadow ”kvinde med vogn og firspand”. Den forestillede oprindeligt den græske fredsgudinden Eirene, der bærer freden ind i byen. Efter Napoleonskrigene blev den ændret til sejrsgudinden Victoria og fik tilføjet en preussisk ørn og jernkorset.
Der fortsættes gennem porten til Strasse des 17. juni og Tiergarten, hvor man ude i det fjerne ser Grosser Stern med ”Siegessäule” og til højre ser man kuplen på Reichtag. Tiergarten er byens store grønne område på 167 ha, der oprindeligt var Hohenzollernes gamle jagtområde. I parken står Siegessäule rejst til minde om preussernes sejre over Danmark (1864), Østrig (1866) og Frankrig (1871). På toppen af den 59 meter høje søjle våger en forgyldt engel over Tiergarten.
Der fortsættes til venstre ad Ebertstrasse, forbi den amerikanske ambassade.
· Holocaust Mahnmal Peter Eisensmans projekt blev åbnet i 2005 efter flere års diskussion. På 19000 m2 er der placeret 2711 sorte, isnende stensteler i lange, smalle, krydsende rækker tvinger den besøgende til eftertanke. Denne mark af betonklodser er tilgængelig fra alle sider døgnets 24 timer. Informationscentret er helliget historiske kendsgerninger og i de fire rum kan man finde oplysninger om familieskæbner og steder hvor der foregik udslettelser.
I Tiergarten overfor Holocaust Mahnmal kan man se monumentet til minde om de homoseksuelle, der blev forfulgt af nationalsocialisterne. Værket er udført af kunstnerne Michael Elmgreen og Ingar Dragset og er en 3,60 høj betonkvader, hvor man gennem et vindue kan se en kort film, der viser to mænd, som kysser hinanden.
Fortsæt ad Ebertstrasse frem til In den Ministergarten, herunder langt nede lå Hitlers bunker og Rigskancelliet. Videre frem ad Ebertsstrasse til
· Potsdamer Platz Dette er et af byplanlæggernes mønsterprojekter, det er ikke en plads, det er en by i byen. Området var engang Europas mest befærdede plads, mødestedet for ”verdenspublikum”, men var efter 2. Verdenskrigs ødelæggelser totalt affolket og kom til at ligge i Murens dødszone. I dag fremstår det Potsdamer Platz med luksushoteller, musicalcenter, filmmuseum, barer, biografer og et indkøbscenter. Der er to meget forskellige centre, Sony-komplekset og Daimler-Chrysler-området, der knytter an til det traditionelle berlinske karrémønster og bygget efter de rekonstruerede husrækker. Sony Center præsenterer en samlet glas-stål-arkitektur med en plaza i midten, overdækket af et teglagtigt tag. Daimler-Chrysler-området består af 19 meget forskellige bygninger som Musical-Theater, Spielbank, Imax-Kino og debis-Haus (der er beklædt med okkerfarvet terrakotta og kronet af en grøn terning). Midt i det hele kan man skue fortiden med den traditionsrige ”Weinhaus Huth” og ”Grand Hotel Esplanade” med den berømte Kaisersal.
En helt anden tur-variant Fortsæt ud af Potsdammer Strasse og til højre ad Schaurounstrasse, så går man ind i området Kulturforum, skabt af Hans Scharroun i 1960 omkring den lille Sankt Matthäus kirche, der blev bygget af August Stüler i 1846. Dette var engang enden på den vestlige verden og her finder man · Berlins Philharmonie med den gyldne kunststofbeklædning. Hjemstedet for Berliner Philharmonikerne med en enestående akustik, kammermusiksal, musikinstrumentmuseum samt kobberstikskabinet. · Staatsbibliothek · Gemälderei (1998). Se afsnittet om de store muséer. · Neue Nationalgalerie (1965-68) tegnet af Mies van der Rohe. · Gedenkenstätte Deutscher Wierstand. Stauffenberg strasse nr. 13/14. Bendlerblock blev opført fra 1911 til 1914 og husede indtil 1918 Rigsmarinens kontorer, derefter Rigsværnets hovedkvarter og senere Værnemagtens overkommando. Bendlerblock var det berlinske hovedkvarter for de sammensvorne mod det nationalsocialistiske dikatatur, og her blev kupforsøget planlagt under ledelse af Claus Graf Schenk von Stauffenberg. Efter hans mislykkedet attentat mod Hitler den 20.juli 1944 var slået fejl, blev han samme nat skudt i Bendlerblocks indre gård sammen med de øvrige hovedansvarlige, generalerne Beck og Olbricht, oberst Mertz von Quirnheim og premierløjtnant von Faeften. Mindesmærket en bronzestatue af en ung mand med bundne hænder, er et værk af Richard Scheibe (1953).
Derefter ad Stresemannstrasse og tv ad Niederkirchnerstrasse. · Martin Gropius Bau (Omtale af Martin Gropius bagerst i noterne). En paladsagtig bygning opført af Martin Gropius og Heino Schmieden fra 1877 til 1881 i en Schinkelstil. Bygningen blev åbnet som kunsthåndværker museum, hvad man også kan se af udsmykningen på facaden. Efter etableringen af Muren lå bygningen direkte op til muren mellem Kreuzberg og Mitte i det område, hvor ledelserne for SS og Gestapo havde deres hovedkvarter under Det Tredje Rige. Den krigsødelagte bygning blev først genopbygget i perioden 1978-1989. Rekonstruktionen af de rigt udsmykkede facader af forskelligt farvede teglsten med ornamentering af terrakotta og mosaikker på den afsluttende mezzanin, er tro mod originalen. Den centrale lysgård med filigranagtige søjler og omløbende galleristokværk er en imponerende scene for stedes udstillinger. · ”Topographie des Terrors”. Det nyetablerede museum om nazismen og deportationerne. · Görings Luftforsvarsministerium på hjørnet ved Wilhelmstrasse.
Der holdes til højre ad Zimmerstrasse · Check-point Charlie Her er der ganske simpelt så meget ”dyrehavsbakken”, at det er usmageligt. Skulle man have lyst til at besøge museet ligger indgangen på hjørnet ved Friedrichsstrasse og Kockstrasse. Museet blev oprettet for at Berlinmuren ikke skulle gå i glemmebogen, og det fortæller om Muren, som blev rejst den 13. august 1961, om Berlins udvikling fra frontby til Europas bro, i dokumenter, fotos, genstande og billeder af internationale kunstnere, i film optagelser og beskrivelser. På samme sted lige overfor Haus am Check-point Charlie ligger den lige så berømte Cafe Adler.
Der fortsættes ud af Friedrichstrasse frem til Franz-Klühstrasse, hvor der holdes til venstre. Ved Lindenstrasse holdes tv.
· Jüdisches Museum (Lindenstrasse 9-14) Åbent dagligt 10.00-20.00, kun lukket på på de jødiske helligdage Rosh Hashanah (18. og 19. september), Yom Kippur (27. september) og juleaften. Den symbolske og ”dekonstruktivistiske” byggestil Daniel Lieberkind har valgt til sin bygning (1999), der har form som en Davidstjerne. Udstillingen giver et billede af den rolle, jøderne har spillet gennem historien frem til nazisternes forsøg på en udslettelse.
Uden for museet holder en bus (243), der kører tilbage til Alexander Platz , lidt længere væk (ca. 500 meter) ligger U-Bahnhof ”Hallesches Tor”.
|