Kunstnerne i Venezia -
malerne
Veronese: "Autoritratto" Getti-Museum, N.Y |
Veronese, Paolo (1528-1588)
Som navnet angiver kom Paolo Caliari (Veronese) fra Verona, hvor han i sin ungdom blev uddannet i en stærk illusionistisk stil, som var kendetegnet for de såkaldte Brescia-malere. Han flytter til Venezia i begyndelsen af 1550'erne og bliver her resten af livet bortset fra et ophold i Rom 1560-1561. Han udgør sammen med Tiziano og Tintoretto en manieristisk triade i 1500-tallets venetianske maleri. Hans stil var fastlagt da han kom til Venezia, hvilket blandt andet fremgår af billedet "Madonna med helgener" i Accademia fra 1562. Dette billede har stort set kun dekorative værdier, det er fyldt med festlige former og et glansfuldt præg, og det giver overhovedet ikke indtryk af et religiøst liv. Veronese bliver i Venezia en dekoratør, der stræber efter de illusionistiske virkninger, og hvor han i indholdet søger han det overraskende, et udsnit af virkeligheden og han vandt blandt andet ry for sine fremstillinger af store menneskemængder. Han udvikler i 1560'erne den specialitet, der gjorde ham berømt, nemlig billeder af de store gæstebud. Han bliver festernes maler frem for alle andre i den europæiske kunsts historie. Hans billede "Gæstebud i Levis hus" er en af de fornemmeste af denne række af billeder. Fra 1570 arbejdede Veronese og hans værksted i Dogepaladset, hvor hovedværket er udsmykningen af SALA del MAGGIOR CONSIGLIO med loftmaleriet "Dødens triumf".
Værker i Venezia: |
|
Palazzo Ducale Sala del Maggior Consiglio - "Venezias triumf" (1583). Her krones Venezia af en flyvende sejrsgudinde omgivet af allegoriske skikkelser. Dette billede kunne også kaldes manierismens triumf eller når det hænger på dette sted for "Magtens og rigdommens triumf". Det var Venezias sidste pris, der blev malet, et Venezia der egentlig levede på sine egne ruiner. En lovprisning af det jordiske livs ære og rigdom. - "Sejren ved Lepanto" Sala del Collegio: - "Venezia accoglie la Giustizia e la pace" - "Venezias apoteose"
Sala dell'anticollegio - "Ratto di Europa" (billede th for tekst)
|
"Ratto di Europa" Pal. Ducale, Sala dell'Anticollegio |
|
Galleria dell'Accademia - "Gæstebud i Levis hus". Oprindeligt malet for refetoriet i Ss. Giovanni e Paolo 1573 med titlen "Ultima Cena". Dette er det mest imponerende gæstebudsmaleri. Temaet Kristus i Levis hus er kun en undskyldning for at skildre en storslået veneziansk fest. (billeder nedenfor) - "Madonna med helgener" - "S. Caterinas himmelske ægteskab" (sala 10) (billede på siden "Accademia") - "Slaget ved Lepanto" (sala 10) |
|
"S. Sebastianos martyrium" S. Sebastiano |
S. Sebastiano Fresker fra 1555-65. I loftet med fire billeder af Esters historie: - "Ester og Ahasvero", - ”Ester føres til Ahasvero", - "Ester krones til dronning" (billede th for tekst) - "Mardocheo, Esters fosterfar hyldes af folkemasserne".
I koret er der tre store billeder (Veroneses første billeder i Venezia) - "S. Sebastiano" (part) (billede på siden Tur 3) - "S. Sebastianos martyrium" (billede tv for tekst) - "S. Marco og S. Marcellina ledsager S. Sebastiano" - "Crocefissione" (billede nedenfor tv for tekst)
S. Francesco della Vigna (tur 7) 5. kapel i venstre side - "Sacra conversazione" (1551) (billede på siden "Tur 7) - "Risurrezione di Cristo" (billede th for tekst)
S. Pantalone - "S. Pantalone risana un fanciulio" (billede på siden med Tur 3) - "S. Bernardino" (billede nedenfor th for tekst) |
"Ester krones til dronning" S. Sebastiano
|
"Crocefissione" S. Sebastiano |
Il Redentore - "Il battismo di Cristo" (billede på siden med Tur 6)
Ss. Giovanni e Paolo (Cappella del Rosario(*)) 4 billeder der var malet til Chiesa dell'Umilità, der nu er nedlagt. - "Bebudelsen"; - "L'Assunzione" (Marias himmelfart9 - "Hyrdernes tilbedelse" og - "Ultima Cena".
|
"S. Bernardino" S. Pantalone
|
|
"L'Assunzione" (Marias himmelfart) Ss. Giovanni e Paolo |
"Risurrezione di Cristo" S. Francesco della Vigna
|
|
Hvis du vil læse mere om enkelte af de venetianske kunstnere, så klik nedenfor |
Malerne:
|
Arkitekterne:
Musikerne:
|