Kunstnerne i Venezia -
malerne
Bart. Vivarini: "Madonna della Misericordia" |
Vivarini familien
Familien var bosat på øen Murano i den venezianske lagune. Antonio Vivarini (1415-1485) var aktiv fra ca. 1450, og udførte undertiden sammen med svogeren Giovanni D'Alamagna alterbilleder i sengotisk stil karakteriseret ved en stor arkitektonisk detaljeringsgrad. Antonio Vivarini arbejdede også sammen med sin yngre bror Bartolomeo (1432-1500), der fortsætter i den byzantinske tradition, men med realistiske plastiske træk. Hans billeder var præget af antikke elementer og ikke mindst af Mantegnas stil. Antonios søn Alvise (1445 -1505) var elev hos Bartolomeo, og han regnes for familiens betydeligste maler, hvis værker skulle vise frem til Giovanni Bellinis sidste billeder. Til Muranoskolen regnes yderligere den ”mærkelige” kunstner Carlo Crivelli (1430-1495), der dog mest arbejdede uden for Venezia.
Giovanni d’Alemagna (fødselsår kendes ikke, dødsår ca. 1450) formodenligt en tysk maler der i begyndelsen af 1400-tallet bosætter sig på Murano. De værker der kendes af eftertiden har han malet sammen med svogeren Antonio Vivarini, hvilket fremgår af signaturerne. Giovannis stil minder om malerskolen i Køln, men den markerer med sine figurer plasticitet og volumen en overgang fra gotikken til den tidlige renæssance.
Carlo Crivelli (1430-1494) var født i Venezia, men virkede fra 1468 i Mellemitalien, hvor han udførte en række altertavler i byerne Ascoli Piceno, Fermo og Camerino. Crivelli udviklede tidligt en stil, der ikke fulgte de generelle tendenser i venetiansk renæssancemaleri. Karakterfulde figurer står som mejslet i arkitektoniske rammer. Original er Crivellis gengivelse af ornamentale detaljer og brug af dekorativt virkende elementer, som det fx ses i Bebudelsen (1486, National Gallery, London). Farveholdningen domineres af det gyldengule og brunlige. |
Crivelli: "Annunziazione" London. National Gallery |
Antonio Vivarini: "Trittico" S. Francesco della Vigna
|
Antonio Vivarini (1415-1486)
Antonio Vivarini var overhovedet for Muranofamilien, han var aktiv fra ca. 1450, og udførte undertiden sammen med svogeren Giovanni D'Alamagna alterbilleder i sengotisk stil karakteriseret ved en stor arkitektonisk detaljeringsgrad. Hans værk markerer overgangen fra gotikkens bløde former til renæssancens naturalisme, idet han udvider sit stilistiske repertoire med et nyt, helt ”ugotisk” volumen i fremstillingen af figurerne. Han bliver dog i højere grad tro mod gotikken end hans samtidige kollega Jacopo Bellini, der intensivt beskæftigede sig med den nye stil.
Værker i Venzia
S. Zaccaria - tre altertavler malet på træ
S. Pantalon - "Incoronazion delle Vergine"
S. Francesco della Vigna - ”Trittico”
|
Antonio Vivarini: "Incoronazion delle Vergine" |
Bart. Vivarini."Madonna in Trono col Bamino e Santi" S. Maria Gloriosa dei Frari |
Bartolomeo Vivarini(1432-1500)
Bartolomei var yngre bror til Antonio Vivarin, som han fra ca. 1450 arbejdede sammen med i et værkstedsfælleskab. I modsætning til Antonios stil, er det karakteristiske ved Bartolomeos arbejder en meget stor nøjagtighed i detaljerne, skarpe konturer eller folder og en kraftig kolorit. Også glæden ved gengivelsen af smykkende elemter er særegen for ham, hvilket især ses på hans blomster- og frugtguirlander. Hans malerier er typiske for overgangen fra den tidligere renæssance til højrenæssancen.
Værker i Venezia Museo Civico Correr (rum 31) - “Madonna med barn”
S. Maria Gloriosa dei Frari - “Madonna in Trono col Bambino e Santi” (3. kapel th for absis - billede tv for tekst) - "S. Marco benedicente e santi" (billedet kan ses på siden S. Maria Gloriosa di Frari)
S. Maria Farmosa - ”Den barmhjertige Madonna med scener fra den hellige Jomfrus liv” - "Madonna delle Misericordia" (se billede ovenfor)
S. Giovanni in Bragora - ”Madonna omgivet af helgener” (tripticon)
S. Zanipolo (under orglet) · en tripticon
S. Stefano - ”S. Lorenzo Martire” (billede th for tekst) |
Bart. Vivarini: S. Lorenzo Martire" S. Stefano - Venezia |
Bart. Vivarini: ”La Vergine e S. Giovanni Battista e S. Andreá" S. Maria in Bragora |
Bart. Vivarini: "Nativitá delle Vergine" S. Maria Formosa |
Alvise Vivarini: ”Madonna con Bambino e due angeli musicanti” Il redentore |
Vivarini, Alvise (1445-1505) Alvise er søn af Antonio Vivarini og nevø til Bartolomeo Vivarini i hvis værksted han blev uddannet. Alvises mest betydningsfulde opgave – udsmykningen af Sala del Consiglio – blev i 1577 ødelagt af en brand. Stilistisk set er de tidlige malerier beslægtede med hans onkels og Andrea mantegnas. Fra 1480 bliver Alvises arbejder sartere og formerne roligere og mere harmoniske. I denne periode orienterer han sig i højere grad efter Giovanni Bellini.
Værker i Venezia:
S. Zaccaria - 3 altertavler malet på træ
Frari-kirken - ”La Pala di S. Ambrogio” (billede th for tekst)
S. Giovanni in Bragora - ”Jesu opstandelse”
Il Redentore - ”Madonna con Bambino e due angeli”
Museo Civico Correr (rum 37) - “S. Antonio di Padova”
S. Stefano (sakrestiet) - ”S. Lorenzo e S. Nicolò |
Hvis du vil læse mere om enkelte af de venetianske kunstnere, så klik nedenfor |
Malerne:
|
Arkitekterne:
Musikerne:
|