Romerske spadsereture
Tur 8
Tur 3: Via Giulia, Campo di Fiori Tur 4: Foro Trajani, Capitol, Monti Tur 5: FraTermini til Porta Maggiore Tur 8: Fra Termini til Pz. del Popolo |
Fra Termini til Piazza del Popolo
Denne gang er udgangspunktet ved Roms hovedbanegård eller Termini. Kommer man med en af busserne 64, 75 og 170 fra Piazza Venezia, står man af enten før eller lige efter PIAZZA REPPUBLICA. Er man kommet helt op på den store busholdeplads ved Termini, spadserer man over til termerne og fortsætter under træerne hen til
Piazza Republicca Den store plads er beliggende i Tepidariet til Diocletians termer, der blev bygget i 298-303 med plads til 3.000 badende ad gangen. Midt på pladsen ligger den store Fontana delle Naiadi med de fire nøgne broncenymfer. Dette er slutfontænen på Acqua Pia Antica Marcia, denne stammer oprindeligt fra år 144 fKr. men blev genopbygget og på ny indviet i 1870 af pave Pio IX, 14 dage før Garibaldis tropper trængte ind i Rom. Fontænen er fra 1901. (Både Diocletians- og Caracallas termer er omtalt på siden Tur 13: Antikke seværdigheder).
Pladsens ene side udgøres af republikkens hovedkirke S. Maria degli Angeli Kirken blev opført i ruinerne af termerne af Michelangelo i 1564. Kirken blev restaureret og ombygget af pave Benedetto XIV (1746-53), man bør kikke ind i det |
Plan over Diocletians termer kirkens hovedindgang ligger ved Calidario |
kæmpemæssige rum for blandt andet at se den spædende mediankreds. (Kirken er nærmere omtalt i afsnittet om Religionens Rom på siden Modreformationes kirker.) Man går langs kirken ad VIA ROMITA og efter VIA CERNAI skal man kigge ind i Planetario (en del af termeanlægget) og se det fantastiske rum og den fine udstilling med romerske statuer. Besøget er gratis. Efter Planetario holdes der til venstre over på VIA ORLANDO til PIAZZA S. BERNARDO. På hjørnet til den lange lige gade VIA XX. SETTEMBRE ligger endnu en af Rom's mange store fontæner.
|
S. Maria degli Angeli |
Mosesfontænen - Moses |
Mosesfontænen Dette er slutfontænen for Acqua Felice, der blev planlagt under pave Gregorio XIII i 1585, men først fuldført under pave Sisto V i 1587, derfor fik den hans familienavn. I den massive bygning, der er udført af Domenico Fontana står statuen af Moses, der slår vand af klippen. Sidereliefferne fortæller vandhistorier fra det Gamle testamente, de fire ægyptiske løver er kopier, originalerne står i Vatikanmuseet.
På det andet hjørne af VIA XX. SETTEMBRE er
S. Maria della Vittoria (+++) Kirken er bygget af Maderno i 1608, G. B.Soria har udført facaden i 1626, men det vigtigste finder man indenfor i Capella Cornaro, hvor Bernini har skabt et helt revolutionerende gravmæle med den Hellige Teresa i ekstase. Dette gravmæle er et "must", og så er det i denne kirke Dan Brown lader en kardinal myrde! (S. Maria delle Vittoria bliver også omtalt på siden Barokkens kirker og Capella Cornaro bliver mere uddybende beskrevet på siden Barokkens gravmonumenter G.B. Soria var arkitekt for kardinal Scipione Borghese og ombyggede for denne S. Gregorio Magno og S. Crisogono.)
|
S. Maria delle Vittoria |
G. L. Bernini: "Personaggi della famiglia Cornaro" tilskuere til Tereses ekstase S. Maria della Vittoria |
På det tredie hjørne ude på PIAZZA S. BERNARDO ser man S. Susanna (+) med Maderno's meget fornemme facade i en stil mellem manierisme og barok.
Lige overfor ligger den lille rundkirke S. Bernardo alle Terme, der er bygget ind i et af de runde tårne der udgjorde hjørnerne i Diocletians termer. Som et miniature-Pantheon har kirken en kuppel med ottekantede kassetter og en lille åbning i toppen.
Der fortsættes ind ad VIA XX. SETTEMBRE forbi S. Susanna langs de store ministeriebygninger, den skotske kirke og kasernen for præsidentens garde. Man skal frem til det lysregulede kryds, hvor Via QUATTRO FONTANE skærer Via XX. SEPTEMBER på Quirinalhøjens højeste punkt. Det er et fantastisk gadekryds, her på toppen af Qurinalhøjen, på hvert gadehjørne er der en lille fontæne (heraf navnet på stedet), endvidere er der på det ene hjørne en pragtfuld barokkirke og på det modsatte et palads. De modige stiller sig op lidt ude i krydset, hvorfra man for enden kan se tre obelisker ved henholdsvis S. MARIA MAGGIORE, PIAZZA DEL QURINALE og PIAZZA TRINITA DEI MONTI og bagude ad Via XX. SETTEMBER ses PORTA PIA.
På hjørnet modsat paladset ligger der en fremragende bar og måske Roms bedste frokostrestaurant Café Borromini, hvor det er anbefales at holde en pause inden turen fortsætter.
|
"S. Susanna" detalje fra facaden på S. Susanna |
Quattro Fontane Fontænerne er opsat i 1588 på bestilling af Pave Sixtus V, samtidig med at Palazzo Albani del Drago overfor kirken blev bygget til Mattei-familien. Hver af fontænerne har en statue af en liggende figur, der symboliserer enten Tiberen eller Anio.
Den lille kirke på hjørnet af VIA delle QUATTRO FONTANE og VIA XX. SEPTEMBER. skal besøges.
|
S. Carlo al Quattro Fontane |
S. Carlo alle Quattro Fontane (+++) Borromini's mesterværk fra 1633 og facaden er fra 1667, her skal man kikke indenfor og se det diminutive kirkerum, der siges at kunne ligge i en af de søjler, der bærer kuplen over S. Pietro. (S. Carlino er omtalt i afsnittet Religionens Rom på siden om Barokkens kirker).
Herefter fortsættes der ligefrem ad Via XX. SETTEMBRE langs det store QUIRINALPALADS til den næste barokperle
S. Andrea al Quirinale (+++) Bernini's mesterværk fra 1658-71 og opført på bestilling fra Pamphili-familien (pave Innocenzo X). Også dette sted er værd at aflægge et besøg. Når man har beundret det prægtige kirkerum med den fantastiske kuppel, skal man i den højre sidegang forsøge at aflægge et besøg på første sal for at se gravmælet for Stanislav Koska, en ung jesuittermunk. (S. Andrea al Quirinale bliver også omtalt på siden Barokkens kirker og gravmælet for Koska bliver mere uddybende beskrevet på siden Barokkens gravmonumenter). |
S. Andrea al Quirinale |
Pz. Quirinale med Castor og Pollux samt fontæne |
Fra S. Andrea er der ikke langt hen til
Piazza Quirinale (Monte Cavallo) Ude på pladsen står den imponerende Fontane Quirinale med de gigantiske kopier af græske statuer af Castor og Pollux og de stejlende heste. Denne er opstået i flere etaper siden 1588. Lidt længere fremme på venstre side kan man se Palazzo Pallavicini-Rospigliosi, og ovre på højre side kan man højt oppe se haverne tilhørende Palazzo Colonna. Tilbage til PIAZZA QUIRINALE og fontænen, hvor dioskuerne kigger på hovedindgangen til det kæmpemæssige Palazzo dell Quirinale, der blev bygget i perioden 1592 til 1870 og fungerede som pavernes sommerresidens. Efter Italiens samling boede kongen her, og fra 1947 har det været bolig og repræsentationslokaler for Italiens præsident. Hovedindgangen overfor fontænen er et af Bernini's mange detaljer i byens ansigt.
Fra pladsen går man tilbage ad VIA XX. SEPT. og drejer til venstre ad VIA DELLE QUATTRO FONTANE, indtil man på højre hånd møder det store Palazzo Barberini.
|
Palazzo Quirinale med Castor og Pollux
|
Borromini: Trappe i Palazzo Barberini |
Palazzo Barberini Dette pragtpalads blev bygget af pave Urbano VIII i perioden 1525-1633 som Barberini-familiens hovedsæde. De oprindelige arkitekter var Maderno og Borromini, men det blev færdiggjort af Bernini i 1633. Maderno's grundplan dannede mønster for barokkens villabyggeri. Her er tale om et imponerende harmonisk bygningsværk, skabt for at gøre indtryk. Her skal man i paladsets højre side se Borromini's flotte, elegante snoede trappe og sammenligne den med Bernini's store og tunge venstre opgang, der samtidig fører op til
Galleria Nazionale d'arte Antica. Dette er en af byens fornemmeste samlinger af malerier fra perioden 13. -16. årh. med billeder af blandt andre Filippo Lippi, Rafael og Caravaggio. Det mest imponerende er dog den fantastiske loftfreske af Pietro da Cortona i balsalen. Her er skabt en forherligelse af Urbano VIII's pavetid og hans triumftog op i himlen. Alene dette værk er hele entréudgiften værd.
Fontænen foran paladsets hovedindgang er en af Berninis tre "bifontæner", men her skal man lede efter bierne, da fontænen er meget forfalden. I haven ved indgangen noget skjult af de store træer står en statue af vor berømte landsmand Bertel Thorvaldsen. Denne blev udført i 1875 af Wolff!
|
Pietro da Cortona: Il trionfo della Gloria (part) Palazzo Barberini |
Efter besøget i Palazzo Barberini fortsættes, der nedad VIA QUATTRO FONTANE til den store PIAZZA BARBERINI, hvor man finder to springvand af G.L. Bernini. I kanten af pladsen udfor VIA QUATTRO FONTANE står Fontane del Tritone (1642-1643) og på den modsatte side af pladsen ved begyndelsen af VIA VITTORIO VENETO, finder man så den anden af Bernini's bifontæner Fontane delle Api (1644), hvor inskriptionen fortæller, at vandet er beregnet til publikum på pladsen og deres dyr.
Lidt oppe ad VIA VITTORIO VENETO oppe over en høj trappe, kan man besøge
S. Maria della Concezione (+) Denne er bygget i 1626 af kardinal Antonio Barberini en bror til pave Urbano VIII. Denne kapucinerkirke er omtalt i H.C. Andersens roman "Improvisatoren", men nok mest kendt for det lidt makabre benhus i krypten, hvor 4000 munkeskeletter har givet materiale til udformning af kapellerne. |
Fontane di Api (1644) |
Pz. Barberini med "Fontane del Tritone" |
Pz. Barberini med "Fontane del Tritone" Roma Sparita |
S. Maria della Concezione
|
Kapucinermunkene blev begravet under en sten med teksten "Her hviler støv, aske og intet". Dødens hårde realitet går igen i en inskription ved udgangen til kapellerne: "Det, du er, var vi engang, det, vi er, bliver du engang." Husk at have "lige penge" med til munken, der vogter indgangen, selv om der er entré efter behov, så starter behovet ved 1 euro pr. person, og der gives ikke penge tilbage i Guds hus. I kirken findes nogle rigtig fine billeder: i sakrestiet Caravaggio: "Francesco da Assisi",
Fra kirketrappen krydser man VIA VITTORIO VENETO og går gennem VIA CAPPUCINI og drejer til venstre ad VIA SISTINA, der på mange områder er en god indkøbsgade, med både rimelige og pebrede priser. På venstre side af gaden efter krydset ved VIA FRANCESCO GRISPI, ligger en stor ejendom, hvor der over porten er en mindetavle, der anfører at her boede billedhuggeren Bertel Thorvaldsen i en periode af sit ophold i Rom. På dette sidste stræk af gaden før man når pladsen med obelisken ligger et par særdeles facionable hoteller, blandt andet Hotel Hassler hvor Kong Frederik IX og dronning Ingrid boede, når de var på ferie i Rom. |
Caravaggio: "Francesco da Assisi" S. Maria della Concezione |
Eckersberg: Ss. Trinita dei Monti med Villa Medici |
Piazza Trinita dei Monti (+) Midt på pladsen står en antik romersk kopi af en obelisk (Sallustiano). Den franske kirke Trinita dei Monti blev påbegyndt i 1502 af Ludvig XII, trappen op til kirken er fra 1587. Fra balustraden på pladsen foran obelisk og kirke er der en pragtfuld udsigt over Rom og ned over en af verdens mest berømte trappeløb Den spanske trappe ned til Fontana della Barcaccia. Trappen blev bygget fra 1723-26 for at skaffe en bedre vej end stier op til kirken. Trappen blev financierede af franske penge, navnet må komme fra, at den tager sit udgangspunkt i det tidligere spanske kvarter.
Herfra kan turen fortsættes på to måder, der begge slutter på PIAZZA DEL POPOLO:
|
Villa Medici set fra haven |
Forløb nr. 1 Man bliver oppe på højderyggen og fortsætter, hen forbi den lille fontæne
Fontane Trinita di'Monti Den er bygget af Ferdinando de'Medici (1588), medens har endnu var kardinal og før han fik tilladelse til at forlade kirken for at blive storhertug af Toscana. Kanonkuglen i midten af den store granitskål siges at stamme fra en episode, hvor exdronning Kristina af Sverige, der boede på Castel S'Angelo, ville vække sin elskede Ferdinando.
Overfor fontænen ligger det store
Villa Medici Bygningen er opført ca 1550 men fik sit navn da kardinal Ferdinando de'Medici købte den i 1576. Medicipaven Leone XI skal have boet her i 1605, i 1666 købte den franske kong Ludvig XIV stedet, for at nogle udvalgte malere kunne få mulighed for at studere i Rom. I dag er bygningen det franske Akademi og rummer desuden nogle fine udstillingslokaler. Engang i mellem kan man være heldig og få lov til at spadsere i den flotte have hverdage 9-11 eller på den første søndag i måneden.
Turen går forbi dette palads og ind i Borgheseparken, hvor man stort set fortsætter lige ud mod
Panoramico di Pincio Pladsen ligger oppe over PIAZZA DEL POPOLO som en terrasse på slutfontænen for Acqua Vergine, der blev genindviet i 1453. Fra kanten af pladsen er der en af Roms mest besøgte udsigter, speciel er den god til S. Pietro (Peterskirken) i solnedgangen, hvor man kan opleve stærefuglene lave "sort sol".
Efter at have beundret Roms kupler er der i højre side af pladsen nogle trapper der fører ned til Piazza del Popolo, hvor beskrivelsen af turen fortsætter efter forløb nr. 2.
|
Fontane della Barcaccia |
Forløb nr. 2
Fra obelisken fortsættes der ned ad Den spanske trappe. Er man på besøg i den store turist sæson vil trappen være overfyldt med unge mennesker, der siddende, liggende, solende, drikkende og kyssende fordriver tiden med at se på de forbipasserende, tegne, male og handle med lidt tingel og andet tangel.
Ved foden af trappen ligger så hullet i gaden
Fontane della Barcaccia Fontænen forestiller en opskyllet båd til minde om en Tiber-oversvømmelse i 1598, hvor hele (Campo Marzio) Marsmarken stod under vand. Fontænen blev bygget 1627-1629.
På pladsen er der flere ting man kan se på eller besøge. Barbington's Tea Room til venstre for trappen og tilhøjre se Keats og Shelly's mindestuer, der nok er et besøg værd (næste gang). (I det rosa hus flyttede den engelske digter Keats ind i nov. 1820 og han døde af tuberkulose og kærlighedssorg februar 1821. Shelly skrev et mindedigt "Sørg ikke over Adonis", han døde selv ved en drukneulykke i 1822. Begge kunstnere ligger begravet på Roms protestantiske kirkegård, der omtales på tur 10 .) |
Den spanske Trappe med Keats hus |
Fra foden af Den Spanske Trappe går man tilhøjre forbi Barbinton's Tea Room op ad VIA BABUINO, ude for enden af gaden ses obelisken på PIAZZA DEL POPOLO. VIA BABUINO blev anlagt op til jubelåret i 1525 og er den nordligste af de tre gader, som udgår fra PIAZZA DEL POPOLO, i gaden er der mange huse fra 1600- og 1700-tallet.
Midtvejs mod Pz. del Popolo ved ved VIA DEI GRECI ligger den græsk-katolske kirke
S. Anastasio Den blev bygget af Giacomo della Porta i 1580. Til venstre for kirken er der en lille fontæne "Il babuino" (bavianen) der oprindeligt er en liggende "silen". I dag er den tilsyneladende omdannet til en af de "talende" statuer, der kommenterer den politiske hverdag.
Her forlader man VIA BABUINO ved at dreje til højre ad sidegaden VIA ORTO DI NAPOLI overfor kirken, denne gade fører ind til kunstner og antikvitetsgaden VIA MARGUTTA. I denne gade ligger signaturfontænen for Rione Campo Marzio, den er bygget som et staffeli. Gaden der oser af penge og "kunst" følges til venstre indtil den igen kommer ud på VIA BABUINO. |
Fontane "Il Babuino" |
Pz. del popolo |
Her samles trådene fra de to forløb på
Piazza del Popolo Dette var byen Roms velkomstplads for alle rejsende der kom nordfra. Her har alle dele sin historie, der knyttet til forskellige kunstnere; obelisken til Dominico Fontana, byporten til G. L. Bernini og tvillingekirkerne til Carlo Rainaldi og G. L. Bernini og fontænerne til franskmanden Valadier.
Obelisken er oprindeligt rejst for Ramses II omkring 1300 f.kr. ved soltemplet i Heliopolis, den er 36 meter høj og hentet til Rom år 10 af Augustus og opstillet på Circo Maximus. Den blev flyttet af Fontana i 1589 på ordre fra pave Sisto V. Ind mod byen ligger de to små barokkirker S. Maria in Montesanto til venstre og S. Maria dei Miracoli til højre. Selv om kirkerne mod pladsen tilsyneladende er ens, har S. Maria in Montesanto en elliptisk grundplan og S. Maria dei Miracoli en cirkelrund. I det ene hjørne af pladsen lige indenfor porten ligger |
Fontænen på Pz. del Popolo - i baggrunden Porta Popolo |
Panoramico di Pincio over Mostra Vergine, nederst Fontane di Pz. Popolo fra omlægningen af Valadier |
Pz. Popolo med S. Maria in Montesanto og S. Maria dei Miracoli |
Caravaggio: "S. Peters korsfæstelse" S. Maria del Popolo |
S. Maria del Popolo (+++) Denne tidlige renæssancekirke er en af Roms største samlinger af kunstskatte. Den blev bestilt af Pave Sisto IV. Blandt dem der har arbejdet på bygningen er Andreas del Bregno, Pinturicchio, Bramante og Bernini og inden for findes et utal af kunstværker skabt blandt andre af Caravaggio, Rafael, Pinturicchio og Bernini. Der er tale om et "brag" af en gratisk kunstudstilling. (S. Maria del Popolo er også omtalt på siden Renæssancens kirker)
Fra bymuren og porten er der tre veje ind i Rom, den venstre VIA BABUINO fører til det spanske kvarter og pavernes sommerresidens på Palazzo Quirinale, den miderste VIA DEL CORSO fører direkte til PIAZZA VENEZIA og rådhuset på CAPITOL, og den højre VIA RIPETTA fører til den gamle flodhavn PORTA RIPETTEA og herfra videre forbi PIAZZA NAVONA over VIA DEI CORONARI til Vatikanet og S. Pietro. Her følges den højre tå i "gåsefoden" VIA RIPETTA, på gadens venstre side passerer man forbi to gode romerske spisesteder Trattoria Al Gran Sasso og Trattoria La Buca. Pludselig breder gaden sig ud i en stor åben plads med en grøn høj inde i midten og ude ved flodsiden står en nyopført moderne bygning. Det sidste først |
Pinturicchio: "Jomfru Marias himmelfart" S. Maria del Popolo |
Ara Pacis Augustae Allerede tilbage i 1525 fandt man store antikke marmorrelieffer der forestillede folk i procession, da paven var Clemente VII (Medici) blev fundet sendt til Medici'ernes samlinger i Firenze. Trehundrede år senere fandt man det område på Corso'en, hvorfra tingene stammede, men først i 1898 begyndte den italienske regering at eftersøge alle marmorreliefferne over hele verden. Fundene stammede fra Augustus fredsalter, der engang blev opstillet i nærheden af hans mausolæum. De to udvendige sider er alterets smukkeste og forestiller den dag i år 43. fKr. hvor kejseren modtager en krigshelt fra Spanien. Her er hele kejserfamilien afbildet med efterfølgeren Titus nærmest Augustus, hans ven Agrippa, hustruen Livia og datteren Julia.
|
AUGUSTUS' MAUSOLÆUM. Rejst her på marsmarken i år 28 f.kr. for at rumme kejserens og hans families grave. Colonna-familien brugte ruinerne som fæstning i det 10. årh og Cola di Rienso's lig blev brændt her i 1354. I slutningen af 1800-tallet blev det store kammer brugt som koncert- og dansesal. (Ara pacis Augustae - fredsalteret, Augustus' Mausolæum og Augustus' solur er udførligt beskrevet i Tur 13: Antikke seværdigheder).
Fra pladsen foran den antikke gravhøj er der et flot kik til en af Rom's flotteste kirkekupler efter Michelangelos på S. Pietro, det er Pietro da Cortona's smukke kuppel på Ss. Ambrogio e Carlo al Corso. Kirken er ombygget af Martino Longhi i 1610.
|
Ss. Ambrogio e Carlo al Corso |
Her i området for den gamle PORTO RIPETTA krydser vi sporet fra TUR nr. 7. Så der er endnu engang et par valgmuligheder for afslutning af denne tur.
- Den første mulighed består i at gå forbi Augustus' mausolæum og over igennem LAGO DI LOMBARDINI med de store huse fra 30'ernes byggeperiode og herfra ud på VIA DEL CORSO. Efter et besøg i Ss. Ambrogio e Carlo al Corso fortsættes der ind ad denne fine indkøbsgade enten til PIAZZA S. SILVESTRO med busholdepladsen eller helt ind til PIAZZA VENEZIA.
- Den anden løsning kunne være, at man fortsatte ad VIA RIPETTA forbi Palazzo Borghese hen til PIAZZA NICOSIA, hvor der står en Giacomo della Porta fontæne (1572), der oprindeligt var opstillet på Piazza del Popolo. Herfra fortsættes ligeud i VIA DELLE SCROFA, hvor der eventuelt kan drejes til højre ad VIA S. AGOSTINO hen til Piazza Navona eller også drejes til venstre ad VIA DELLE COPPELLE mod Pantheon.
|
Ss. Ambrogio e Carlo al Corso med S. Pietro i baggrunden |
Vil du læse om en af de øvrige byture så "klik" nedenfor |
Tur 1: S. Pietro og Vatikanet (tilslutning til tur 2) Tur 2: Pantheon og Pz. Navona (tilslutning til tur 3) Tur 3: Via Giulia, Ghetto, Campo di Fiori Tur 4: Foro Trajani, Capitol og Monti Tur 5: FraTermini til Porta Maggiore Tur 6: Trastevere (tilslutning til tur 3) Tur 8: Fra Termini til Pz. del Popolo Tur 10: Aventin og Testaccio (tilslutning til tur 6) |