Firenze

Noter om kunstnerne

Tekst

 

De 17  kunstnere ordnet kronologisk efter deres fødselsår

 

* Giotto Bondone

* Brunelleschi

* Ghiberti

* Donatello

* Paolo Uccello

* Luca Della Robbia

* Fra Angelico

* Masaccio

* Leon Battista Alberti

* Filippo Lippi 

* Andrea Castagno

* Benozzo Gozzoli 

* Andrea Verrocchio 

* Botticelli    

* Michelangelo  

* Andrea del Sarto

 

 

Domenico Ghirlandaio (1449-1494)

 

Ghirlandaio nåede først kunstnerisk modenhed som trediveårig, men på trods af en kort produktiv periode blev hans produktion meget stor, da han var sin tids mest populære kunstner. Han var leder af et stort værksted (bottega), der beskæftige et stort antal medhjælpere og elever. hvis hjælp blev meget brugt ved de store arbejder.

 

Ghirlandaio var en god tekniker og en fin portrætmaler, han indsamler erfaringer fra alle de tidligere mestre, han kunne teorierne fra Giotto og Masaccio til fingerspidserne, kendte alle virkemidlerne hos Filippo Lippi og udnytter dem. På trods af dette savner han på en eller anden måde de fineste kunstneriske kvaliteter, der mangler på trods af alle analyser, de steder hvor hans billeder skiler os fra det ubegribelige, man støder ikke på den store inspereret skønhed. Han værker er fuldkomne, men de savner poesi og de dybe følelser.

 

Han blev meget benyttet af Lorenzo il Magnifico, og han fik derfor adskillige store udsmykningsarbejder udenfor Firenze. Hans første store arbejde var to store fresker til Capella S. Fina i Duomo (Collegiata Kirken) i San Gimignano, og ungdomstiden slutter i Det Sixtinske Kapel, hvor han samarbejder med Botticelli og Rosselli om flere billeder og maler selvstændigt "Peter og Andreas kaldelse".

 

Hans mest modne arbejder findes i Firenze og knytter sig til de sidste ti år af hans liv, i disse fresker og malerier viser han højdepunktet af sin kunnen. Her giver hans arbejder med bibelske motiver et indblik i det italienske borgerskabs liv sidst i 1400 tallet.

 

Værker i Firenze:

Selvportræt fra altertavlen i S. Trinita

 

"Adorazione"

Alterbilledet i Capella Sassetti

 

S. Maria Novella

Freskerne i hovedkoret (1486-1490).

På de tre sider er der udført 18 fresker bestilt og betalt af Familien Tournabuoni (han var finansdirektør i Medicibanken og en datter Lucrezia var gift med Piero den Gigtsvage). for at lovprise hans hus og familie. Den venstre væg viser scener fra Maria's liv, hvoraf Maria's møde med Elisabeth er det mest kendte, her er famlieportrætter og billeder af Firenze. Den højre væg er fresker med scener fra Johannes Døberens liv, det mest kendte her er billedet med "Døberens fødsel".

 

S.Trinita

I Capella Sassetti (Han var også direktør i Medici-banken) er der malet fresker med motiver fra Den hellige Franz's liv  (1485).

I de seks fresker er alle scenerne opbygget som skildrin­ger af den samtidige toscanske hverdag og flere personer er portrætter af kendte borgere.

Venstre væg:

a) Franz forlader sit fædrene hus.

b) Stigmatisering.

Højre væg:

a) Ildprøve hos sultanen. Dette er stærkt inspireret af Giottos fresker i S. Croces Bardi-kapel.

b) Den hellige Franz begraves. 

Bagvæg:

a) Pave Honorius III (1216-1227) godkender fransiskanerordenen.

b) Franz opvækker en pige, der er faldet ud af vinduet, fra de døde.

Til højre og venstre for alteret er malet giveren Francesco Sassetti og fru Nera Corsi.

Alterbilledet: "Hyrdernes tilbedelse"

 

 

"San Gerolamo"

Chiesa di Ognisanti

Chiesa di Ognisanti

-   "Nådens Madonna" i Capella Vespuzzi  (2. th i kirken).

 

I det tilhørende kloster:

-   "Ultima Cena" (1480).

Dette billede er højdepunktet for det 1400 århundredes behandling af dette tema. Her er Ghirlandaio langt fra Fra Angelicos og Castagnos stille placering af personerne ved siden af hinanden. Her er der for første gang forsøgt en dramatisk forbindelse mellem de forskellige personer. Dette er det første skridt frem mod Leonardo da Vinci's og Andrea del Sartos fremstilling af samme tema. 

-    "San Girolamo" (Hieronimus) 1480.

Dette billede af endnu en kirkefader er udført samtidigt med det tilsvarende af S. Agostino som Botticilli malede. Her er ikke meget bevægelse, S. Girolamo sidder roligt i sine egne tanker, som om det vigtigste er en nøjagtig gengivelse af arbejdsværelset.

 

Museo San Marco

-   "Ultima Cena"

I refektoriet, dette er en, om ikke nøjagtig, så dog en kopi af det tilsvarende billede i Ognisanti (se ovenfor).

 

Galleria degli Uffizi

-   "Kongernes tilbedelse" 1487.

Dette regnes for Ghirlandaios bedste værk. Fremstillingen er rent historisk, tonen er varm, der er etableret en fin rytme i beskrivelsen af følget, der har spredt sig langs siderne i to halvcirkler og hovedfigurerne er samlet i en trekant i forgrunden.

 

Spedale degli Innocenti

-   "Tilbedelsen af Maria med Kristus" (1483)

Et storslået, mageløst billede.

 

 

"Adorazione dei Magi"

Spedale degli Innocenti

Værker uden for Firenze:

 

S. Gimignano

Duomo (Collegiata Kirken)

-   Capella S. Fina: 2 billeder om S. Fina

-   "Bebudelse"

 

 

 

 

 

16. september 2009 / ot