Kirker og muséer i Venezia -
Scuola - Grande di S. Rocco
Scuola Grande di S. Rocco (**)
Denne scuola blev grundlagt af to store Rocco-broderskaber efter den store pest fra 1477. I 1485 lykkedes det scuolaen at komme i besiddelse af de jordiske rester af deres helgen, og på grund af denne relikvie fik scuolaen et stort antal medlemmer og ikke mindst store indtægter. I 1489 var der grundstensnedlæggelse til kirken og i 1516 blev broderskabshuset grundlagt og omkring 1550 blev den kunstfærdige renæssancefacade sat op. Tintoretto var medlem af dette broderskab og på trods af stor modstand fra andre medlemmer og bidragsydere fik han dog på bestilling (uimodståelige tilbud) mulighed for at skabe næsten hele den malede udsmykning. Her udførte han sit livsværk i tre sale med billeder, der i dag står urørte og de udgør det fornemmeste Tintoretto museum (56 billeder), men også et vigtigt monument i den italienske kunsts historie.
Det første (1564) der skulle udsmykkes var forsamlingssalen for ledelsen af broderskabet - ”Albergo” - på første sal. Her findes Tintorettos tidligste arbejder, så et besøg i Scuola Grande S. Rocco bør begynde på første etage.
Sala dell'Albergo Billederne i loftet er viet til scuolaens helgen, dyderne og desuden Venezia. Væggene er dækket med scener fra Jesus lidelseshistorie: - "Kristus foran Pilatus" (billede th for tekst) - "Jesu bærer sit kors til Golgatha" - "Kristus krones med tornekronen" (billede th neden tv for tekst) - "Crocifissione" (billede på siden med tur 4).
På staffelier ser man ved indgangsvæggen - Tizian: "Den døde Kristus" - Giorgione: "Kristus bærende sit kors" |
Tintoretto: "Cristo davanti Pilato" Sala del Albergo
|
Tintoretto: "Incoronazione di spini" |
Sala Grande Efter ”Sala dell’Albergo” skulle det store forsamlingsrum (Sala Grande) på første sal udsmykkes, og igen afgav Tintoretto et tilbud der ikke kunne afslås, så fra 1575 til 1578 var han beskæftiget med dekorering af rummet. Loftets 21 felter er udsmykket med motiver fra det Gamle Testamente og på de to langvægge er der malet 12 billeder fra det Ny Testamente. Loftets tre hovedfelter har motiverne: ”Indsamlingen af manna”; ”Moses slår vand af klippen” og ”Ophøjelsen af kobberslangen”. Der er tale om tematisering af broderskabets opgaver, bespisning af de sultne, slukning af tørsten og plejen af de syge. De samme temaer går igen på væggene.
Altertavlen: - Tintoretto: "S. Rocco's syn". På staffelier omkring altereret: - Tiziano: "Bebudelsen"; - Tintorettos: "Visitazione" - G. B. Tiepolo: "Abraham med engle" og "Den overgivne Agar" |
Tiepolo: "Abramo e gl Angeli"
|
"Mosè fa scaturire l'acqua dalla roccia" Scuola S. Rocco, Sal grande Supeeriore" |
"La Resurrezzione" Scuola S. Rocco, Sala grande superiore |
Salen i stueetagen Andagtsrummet i stueetagen forblev gennem lang tid uden udsmykning. Den simple arkitektur var tilstrækkelig for afholdelse af gudstjenester, forsamlinger og uddeling af almisser. Det var salen på første sal der blev anvendt til repræsentative formål, så først da denne var færdigudsmykket blev der tænkt på stueetagen. Sala terrena var det sidste rum Tintoretto udsmykkede (1583-1587), denne gang med scener fra Maria’s liv i 8 store vægbilleder.
Den store rolle, som lyset spiller i Tintorettos sene værker, træder særligt klart frem i Mariabillederne. I de smalle billeder med de kvindelige eneboere Maria Magdalene og Maria af Ægypten er der enkelte dele af landskabet, der lyser op nærmest som et lyn og de ensomme og øde landskaber synes at være ladede på magisk vis. Kvaliteten i malerierne var allerede i samtiden omdiskuteret. |
Tintoretto: "S. Rocco" |
"L'annunciazione"
og
"La Fuga in Egitto" Scuola S. Rocco - Sala terrena |
Der blev talt om sjusk, men mest var det opbygningen af billederne og deres realistiske karakter, der irriterede. Nogle af motiverne er placeret i håndværkermiljøer, der er utroligt fattige, samtidig med at man kan se pragtfulde lofter, senge med hvide underdyner, røde silkeforhæng, ting der er en kommende himmeldronning værdig. Andre billeder placerer menneskene i udkanten af fredelige landskaber, hvor der tilsyneladende ikke er plads til dem, og hvor personerne virker som om de i næste øjeblik vil træde ud af billedet. Det er en imponerende serie af stjerneseværdigheder, der på mange måder kan sammenlignes med Michelangelos udsmykning af det Sixtinske Kapel i Vatikanet. I rækkefølge startende overfor indgangen er motiverne - "Bebudelsen"; - "Kongernes tilbedelse"; - "Flugten til Ægypten"; - "Barnemordet i Bethelehem"; - "S. Maria Maddalena" (billede th for tekst) - "S. Maria Egiziaca" (billede på siden "Tintoretto") - "Fremvisningen i templet" og - - "Ophøjelsen".
Ved besøget må man ikke glemme at beundre den fornemme trappe, der fører fra stueetagen til første etage. Den blev lavet i perioden 1544-1546 under ledelse af Jacopo Sansovino og regnes for en forgænger for barokkens overdådige trappeanlæg.
|
Tintoretto: ”Maria Maddalena” Scuola S. Rocco - sala terrena |
Tintoretto: "Ultima Cena" Scuola S. Rocco, Sala grade Superiore |
Hvis du vil læse mere om andre af de venetianske kunstsamlinger, så klik nedenfor |
Kirker:
> S. Marco
> S. M. del Rosario (Gesuati) (tur3)
|
Muséer:
> Pal. Querini Stampalia (tur 5)
|
Scuola'er:
> Scuola S. Giorgio Schiavoni (Tur6)
|